خبر صبح؛ گروه دانش و زندگی/ اگر تازه به فکر تناسب اندام افتاده اید و در حال تلاش برای از دست دادن چربی شکم هستد احتمالا به دنبال بهترین روش برای چربی سوزی سریعتر شکم و باریک شدن دور کمرتان هستید

برای سوزاندن سریعتر چربی شکم ورزش کاردیو موثرتر است یا قدرتی

با وجود تمرینات متنوع از جمله؛

HIIT (تمرینات اینتروال با شدت بالا و فواصل زمانی بسیار کوتاه )
تمرینات قدرتی که با وزنه انجام می شود
 تمربنات کاردیو (تمریناتی که ضربان قلب و سرعت تنفس را بالا برده باعث بهبود عملکرد قلب و سیستم گردش خون می شود)
کراس فیت ( ترکیب ورزش سرعتی و قدرتی )
شاید در انتخاب بهترین گزینه برای خلاص شدن از شر چربی شکم سردرگم شوید. در این مقاله برای رسیدن به یک پاسخ درست به سراغ دکتر الکس هریسون Alex Harrison که یکمربی بدنسازی حرفه ای است رفته ایم و از او پرسیده ایم که بهترینورزش برای سوزاندن چربی شکم چیست؟

برای سوزاندن چربی  شکم ورزش قدرتی بهتر است یا کاردیو؟

لانژ با دمبل

به گفته دکتر هریسون نمی توان چربی شکم را به تنهایی و با ورزشی خاص از بین برد، اگر هدف شما سوزاندن چربی شکم است باید تمام چربی های اضافه بدنتان را بسوزانید.
بسته به زمینه ژنتیکی ای که دارید هر قسمت بدنتان که بیشترین تجمع چربی را داشته باشید دیرتر از همه چربی اش از بین می رود.  کاهش چربی نقطه ای کارساز نیست ولی دکتر هریسون برای ما توضیح داد که چطور می توانید به صورت بهینه و سریعتر چربی کلی بدن را از بین ببرید.
برای کاهش وزن کوتاه مدت در چند هفته یا چند ماه، فرقی نمی کند که ورزش کاردیو انجام دهید یا وزنه بزنید و ورزش های مقاومتی را انجام دهید ولی یک نکته کلیدی وجود دارد.
اگر می خواهید چربی های بدنتان را بسوزانید، تمرینات مقاومتی با وزنه مسلما بهتر هستند چون باعث افزایش حجم عضلات می شوند که خود این امر چربی سوزی بدن را بالا می برد.
دلیل دیگری که توصیه می کنم از ورزش های قدرتی برای چربی سوزی استفاده کنید این است که ورزش کاردیو خاصیت بالقوه ای در سوزاندن همزمان چربی و عضله دارد در حالی که وزرش قدرتی با وزنه اگر اصولی انجام دهد همزمان با سوزاندن چربی عضلاتتان را تقویت می کند و فرم بهترین به بدن می دهد.

برای سوزاندن چربی شکم باید چقدر ورزش کنم؟

برای از دست دادن چربی بدن و ساخت عضله باید در انجام تمرینات قدرتی دقیق و منظم باشید. افرادی که می خواهند سریعتر نتیجه بگیرند بهتر است ۶ روز هفته را تمرینات قدرتی انجام دهند ( ۳ روز بالاتنه ، ۳ روز پایین تنه و روز درمیان شکم ) و یک روز باقیمانده را ورزش سبک کاردیو انجام دهند.
به گفته دکتر هریسون حداقل مدت زمان لازم برای سوزاندن چربی شکم انجام تمرینات قدرتی ۴ روز در هفته و ورزش تمام بدن است.
اگر شما تازه کار هستید و به نظرتان ورزش کردن و وزنه زدن ۶ روز در هفته خیلی زیاد است نگران نباشید برای شروع می توانید با دو جلیه تمرین قدرتی در هفته شروع کنید و به  تدریج آن را به ۳ جلسه و در نهایت ۶ جلسه در هفته برسانید.

برای سوزاندن چربی چه ورزش هایی باید انجام دهید

برای سوزاندن جربی بدن باید وزنه بزنید و حداقل هفته ای دو جلسه تمرینات قدرتی داشته باشید. ورزش های قدرتی ای که انجام می دهید باید برای تمام بدن باشید و در نهایت در عرض یک روز تمام مفاصل و عضلاتتان را با تمرین های ترکیبی درگیر کنید. سعی کنید از ورزش های ترکیبی استفاده کنید که اثر بهینه داشته باشد و گروه بزرگی از عضلات را همزنان درگیر کند و انرژی بیشتری بسوزاند و با سوزاندن کالری بیشتر چربی بیشتری از دست بدهید.
مثلا همزمان با انجام حرکت اسکوات دمبل به دست گرفته و به بالای سر ببرید.
یا انجام حرکت ددلیفت که هالتر به دست می گیرید و خم می شوید به طوری که پشت پا کش بیایید.
انجام حرکت لانژ در حین راه رفتن
حرکت شنا
حرکت بالا سینه و هالتر روی میز شیب دار