خبر صبح/ سحر خرام: با پایان گرفتن فصل امتحانات، ثبت نام و انتخاب مدرسه مناسب تبدیل به دغدغه اصلی والدین شده است. در این میان برخی ترجیح می دهند فرزندان خود را روانه مدارس غیردولتی کنند. مدارسی که عمری تقریباً ۲۰ و چندساله  در ایران دارند.

یکی از طرح ها و برنامه های آموزش و پرورش که از لحاظ ساختاری و هدف، ظاهری خوب و مناسب داشت و امید می رفت بتواند در برخی امور، حلال مشکلات عدیده ی آموزش و پرورش دولتی ما باشد؛ تاسیس مدارس غیر انتفاعی در دهه ۷۰ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بود. طرحی که امروزه نزدیک به ۲۰ درصد دانش آموزان کشور را به تحصیل در این گونه مدارس کشانده و البته این آمارها هر روز بیشتر و بیشتر نیز می شوند. والدین به دلایل مختلفی از قبیل پایین بودن کیفیت آموزش، دو نوبتی بودن مدارس، تراکم بالای دانش آموز در کلاس های درس، بی‌انگیزگی و کم کاری معلمان و ضعف مدیریت مدارس دولتی و البته تضمین آینده فرزندانشان برای ورود به دانشگاه های خوب، تلاش دارند تا ورود به مدارس غیر انتفاعی را در اولویت قرار دهند. هرچند که همواره از افزایش بی رویه شهریه این مدارس نیز انتقاد دارند.

رشد بی رویه و غیراصولی مدارس غیر انتفاعی در سطح شهر

با این وجود و با افزایش تقاضا برای ورود به مدارس غیر انتفاعی، رشد بی رویه این مدارس به خصوص در مقاطع پیش دبستانی، راه را برای فعالیت غیر اصولی مدارس باز کرده است. شاید شما هم شاهد تبدیل شدن پارکینگ ساختمان مسکونی مجاور محل زندگیتان به مدرسه غیر انتفاعی، باشید. گاها این مدارس می تواند در محل ساختمان قدیمی نیز برپا شده باشد  که با هزینه کردن ناچیز نقاشی دیوارهای محیطی، تبدیل به مدرسه می شود، و یا می تواند یک ساختمان مسکونی باشد که با فیبر نه چندان زخیم کلاس بندی شده است!!! البته در این میان اندک مدارس اصولی هم هستند که می شود اسمش را مدرسه گذاشت. در این میان سوالی که پیش می آید این است که آیا این گونه مکان ها در شان تحصیل یک دانش آموز با آن همه هزینه هست؟

 

وضعیت برخی مدارس غیردولتی نگران‌کننده است

چند روز قبل بود که میرحمایت میرزاده نماینده مجلس در مراسم رونمایی از سامانه ثبت شکایت مردمی و تلفن گویای سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش گفت: طی بازدید از برخی مدارس غیر دولتی مشخص شد وضعیت نگران کننده است و نیاز داریم تا جلسه‌ای محرمانه خدمت وزیر آموزش و پرورش باشیم؛ ما نگرانیم حوادثی مانند زاهدان و سیستان و بلوچستان در شهرهای بزرگ از جمله تهران رخ دهد و اگر شما کمک نکنید مشکلات قابل حل نیست. 

میرزاده گفت: وزیر آموزش و پرورش، به صورت محکم به وضعیت تخلفات ورود یافت، ولی ما وی را تنها گذاشتیم. وزیر برای تخلفات موجود در مدارس غیردولتی به صورت جدی و محکم از همان ابتدا وارد کار شد، ولی متاسفانه شرایط به گونه‌ای رقم خورد که تدابیر اتخاذ شده بر هم ریخت؛ لیکن اگر اقدامات همانگونه که مورد انتظار بود پیش می‌رفت، بحث‌های مربوط به کتاب‌ها، مدارس خاص و به طور کلی ریشه تخلفات از بین می‌رفت و ما امروز شاهد حوادثی که می‌بینیم نبودیم. 

وی ادامه داد: فکر می‌کنم اگر فقط منتظر سامانه باشیم بسیاری از مشکلات شاید دوچندان شود اکنون اداره کل و منطقه نام مدارس متخلف را می‌دانند و شهریه‌ای که برخلاف مصوبه شورای سیاست‌گذاری دریافت می‌شود، مشخص است، نیازی نیست که مردم تماس بگیرند؛ لذا تقاضا دارم تعداد کارشناسان دو چندان شود تا دستورالعمل‌ها خروجی داشته باشند. مناطق آموزش و پرورش همه می‌دانند کدام مدارس متخلف هستند و خیلی از آن‌ها در صدا و سیما در روز روشن تبلیغ می‌کنند.

تشکیل کار گروه ویژه برای حل مشکلات مدارس غیر دولتی

امارتبریزودر آغاز سالتحصیلی ۹۷ بود که رئیس شورای اسلامی شهر تبریز در جلسه مشورتی حل مشکلات پیش روی موسسان مدارس غیر دولتی و ساماندهی این مدارس گفت: کارگروه ویژه ای مشکلات پیش روی مدارس غیر دولتی و ساماندهی این آموزشگاه ها را بررسی خواهند کرد.

شکور اکبرنژاد در جلسه ساماندهی و رسیدگی به مشکلات  مدارس غیر دولتی گفت: در اولین فرصت، کارگروهی متشکل از چند نفر از آموزش و پرورش از جمله یک نفر از شورای هماهنگی مؤسسان، نمایندگان  شورای شهر  و شهرداری برای بررسی و ارایه راه کار جهت حل مسایل و مشکلات این مدارس  تشکیل می گردد.

رئیس  شورای شهر تبریز همچنین گفت: در این کار گروه سه موضوع و بسته مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. بسته اول تعیین تکلیف زمینهایی با کاربری آموزشی، بسته دوم تعیین تکلیف مشکلات مدارس و مراکز غیر دولتی در خصوص ماده ۱۰۰شهرداری، تابلو مدارس و زیبا سازی مدارس شهری و ترافیک شروع و اختتامیه مدارس می باشد.

 وی ادامه داد: بسته سوم بررسی مشکلات و ارائه راهکارهای قانونی در خصوص اداره کار، بیمه کارکنان، تعرفه آب شرب، مالیات بر در آمد و عملکرد، که بعد از بررسی این مسائل،راهکارهای مورد نظر جمع بندی شده تا در جلسه دیگری که با حضور استاندار، فرماندار، شهردار و مسئولینی از ادارات ذی ربط تشکیل خواهد شد تا تصمیمات مقتضی در خصوص بسته ها اتخاذ گردد.

بعد از گذشت یک سال هنوز اطلاع دقیقی از برگزاری و یا عدم برگزاری چنین کارگروه ویژه که اکبرنژاد وعده آن را داده بود در دست نیست اما اگر هم تشکیل شده باشد بر اساس گزارش های مردمی و بازدیدهای خبرنگار ما مشکلات مدارس غیر انتفاعی در تبریز همچنان پابرجاست و با توجه به مشکلات اقتصادی این روزهای کشور نه تنها کم نشده که بیشتر هم شده است.

نگرش استان حمایت و تقویت مدارس غیردولتی

پاشایی، مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی هم در این خصوص گفت: نظارت درست و سیستمی بر ورود، فرآیند و خروجی مدارس غیر دولتی به حل مشکلات این مدارس منجر می شود.

وی افزود: نگرش استان حمایت و تقویت مدارس غیردولتی بوده و در کنار آن بر نظارت تاکید داریم.

پاشایی روانسازی و گره گشایی چالش های پیش رو را مهم ترین رویکرد مجموعه عنوان کرد و گفت: با این کار ما بدنبال رضایت ارباب رجوع و فرهنگیان هستیم.

پاشایی خواستار کیفیت بخشی خدمات مدارس غیردولتی در نواحی و مناطق شد و بر هماهنگی بین بخشی، برنامه ریزی و پیگیری تاکید کرد.