خبر صبح/ سحر خرام: در چند روز گذشته خبری مبنی بر اجرای طرح ترافیک در محدوده مرکزی تبریز رسانه ای شده است. بر اساس این طرح که با تصویب شورای هماهنگی ترافیک آذربایجان شرقی عملیاتی  خواهد شد، قرار است طرح محدودیت تردد زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر تبریز تا ۲۰ روز آینده اجرایی ‌شود.

 

با اجرای طرح، بخشی از مشکلات محدوده مرکزی رفع می‌شود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در خصوص این طرح، گفت: اعمال محدودیت زوج و فرد متناسب با شرایط موجود و به منظور ساماندهی ترافیک ضروری بوده و با اجرای آن بخشی از مشکلات محدوده مرکزی رفع می‌شود.

جواد رحمتی تاکید کرد: همزمان با فراهم کردن تدریجی زیرساخت‌های لازم برای مکانیزه کردن کنترل ورود به محدوده، اطلاع‌رسانی و درخواست همکاری لازم از طرف شهروندان نیز انجام شود.

وی بر استفاده از تجربیات سایر استان‌ها و نصب تجهیزات و علائم هوشمند در محدوده اجرای این طرح تأکید کرد و دستور داد تا کمیته‌ای برای نظارت و بررسی جزئیات اجرای این طرح تشکیل شود.

رحمتی افزود: حضور فرمانداری تبریز در تصمیم‌گیری مسائل ترافیکی شهر تبریز، می‌تواند ملاحظات اجتماعی احتمالی طرح‌های ترافیکی را نیز مورد توجه قرار دهد.

 

مزایا و معایب طرح زوج و فرد خودروها در تبریز

تبریز یکی از کلانشهرهای کشور است که با مشکلات ترافیکی دست و پنجه نرم می‌کند و در کنار آن مشکلات ثانویه همچون آلودگی هوا نیز در روزهایی از سال باعث بروز وضعیت هشدار و ناسالم در شهر می‌شود. اما آیا طرحی به نام زوج و فرد به تنهایی می تواند یک تنه با این حجم از مشکلات شهری مقابله کند؟ به عبارتی بهتر باید گفت که با آمدن طرح زوج و فرد آیا مشکلات ترافیکی و الودگی هوای شهر مرتفع خواهد شد؟

برنامه ریزی برای اجرای طرح ترافیک در تبریز تازه نیست و چند سال پیش هم قرار بود چنین طرحی عملیاتی شود اما بنا بر دلایلی چند روز قبل از آغاز طرح شاهد توقف آن بودیم. در آن سال ها کریم باقری، کارشناس ترافیک با اشاره به این‌که طرح زوج و فرد به تنهایی نمی‌تواند مشکل ترافیکی شهر را به صورت دائمی رفع کند، به خبرنگار همشهری گفت: این طرح نسخه قطعی حل معضل ترافیک نیست و برای این‌که بخش‌هایی از مشکلات ترافیکی و آلودگی هوای شهر تا حدودی بهبود پیدا کند، تجویز می‌شود.

«کریم باقری» گفت: طرح زوج و فرد اگر با سایر سیاست‌های حمل و نقلی ترکیب نشود به تنهایی جوابگو نیست و هیچگاه نمی‌تواند یک طرح اساسی باشد.

وی اضافه کرد: در صورت نبود نظارت کافی یا بروز مشکلاتی که قابل پیش بینی است، حتی امکان دارد این طرح نتیجه معکوس دهد و اثرات منفی نیز برجای بگذارد.

باقری ادامه داد: ما نمی‌توانیم از حضور فیزیکی پلیس در همه نقاط شهر استفاده کنیم و ایجاد زیرساخت‌ها و کنترل‌های غیرفیزیکی نیز زمانبر است و به این زودی‌ها امکان اجرایی شدن ندارد. همچنین باید مدیریت واحدی نیز در شهر برای موضوع ترافیک شکل بگیرد که فعلا امکان پذیر نیست.

وی تاکید کرد: علاوه بر این، طرح زوج و فرد می‌تواند باعث بروز برخی از مشکلات از جمله افزایش تبعیض بین شهروندان شود، چراکه برخی از شهروندان با خرید خودرو دوم در همه روزها آزادانه امکان تردد در معابر شهر را خواهند داشت و حتی شاید تمایل به خرید خودروهای نسبتا فرسوده افزایش پیدا کند که همین موضوع به خودی خود مشکل ترافیک و آلودگی هوا را تشدید خواهد کرد.

 

طرح زوج و فرد در تبریز از طرح تا اجرا

این سخنان کارشناس ترافیک در حالی چند سال قبل مطرح شد که تا چند روز آینده هم قرار است طرح زوج و فرد در تبریز عملیاتی شود! اما معلوم نیست بعد از گذشت چند سال از آخرین باری که این طرح برای بخشی از مشکلات شهری تبریز تجویز شده بود نسبت به کاستی های طرح کارهایی صورت گرفته است یا خیر؟ طرح های ترافیکی مثل “زوج و فرد” که در محدوده مرکزی کلانشهر تبریز، برنامه ریزی می شوند، در چند سال گذشته همیشه در حد همان طرح باقی مانده و عملیاتی نشده است. و این بار هم باید منتظر ماند و دید که این طرح در حد همان طرح باقی می ماند و یا به مرحله اجرا می رسد!

 

شهرهایی که طرح زوج و فرد” دارند؛ از تهران تا ارومیه

با این که تبریز به شهر اولین ها مشهور است، اما این طرح قبل از این کلانشهر در شهرهای بزرگ و کوچک زیادی مورد استفاده قرار گرفته است. در تهران و مشهد و حتی در شهر همجوار خودمان ارومیه ی یک میلیون نفری که از چند سال قبل شاهد اجرایی شدن طرح ترافیک زوج و فرد در محدوده مرکزی شهر هستیم. و هفت سال قبل بود که رییس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی از رضایت ۹۵ درصدی مردم ارومیه از اجرای طرح ترافیک در این شهرستان یک میلیون نفری خبر داد.