خبر صبح/ مریم دالانی: مردم بی جهت به سراغ کالای خارجی نمی‌روند؛ گروه های کم درآمد جامعه به این دلیل کالای خارجی اعم از کفش، لباس و برنج و سایر کالاهای غیر ایرانی را استفاده می کنند که در مقایسه با کالاهای ایرانی، بسیار ارزان‌تر هستند. این کالاها شامل هر چیزی حتی لوازم آشپزخانه و خوردنی ها مثل برنج و سایر کالاها می شوند؛ از طرف دیگر، طبقه متوسط به بالا هم به این دلیل کالای خارجی خریداری می‌کنند که مطلوبیت بالاتری داشته و به نظر آنها، کیفیت بالاتری نسبت به تولیدات ایرانی دارند؛ به ویژه درطرح، بسته بندی و رنگ نیز این تفاوت احساس می‌شود و به خصوص در کالاهایی مثل تلویزیون، یخچال، مبل و اتومبیل نمود بیشتری دارد.

اما  خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخل در شرایط اقتصادی که کشور ما در آن  به سر می برد یک امر کاملا عقلانی است. اگر عمیق بیندیشیم درخواهیم یافت که چه کار عبث و بیهوده ای است که ژست استفاده از کالای خارجی بگیریم و انتظار هم داشته  باشیم که چرخ کارخانجات بزرگ و کوچک وطنی بچرخد! و کالاهای تولید داخل  روی دست تولید کنندگان نماند و هر روز هم  به خیل بیکاران افزوده نشود! از سوی دیگر قطعاً وظیفه تولیدکننده داخلی در این میان مهم و اساسی است. تولید کننده داخلی باید تمهیدات لازم برای  تولید کالای ارزان و با کیفیت، جهت رقابت با کالاهای مشابه خارجی را بیاندیشد.

تعصب بخرج دهیم

کشور ترکیه که در همسایگی ما قرار دارد بیش از چندین دهه است که به هیچ  بازرگان و فعال اقتصادی خود اجازه نمی داد که کالای خارجی وارد کشورشان کند.آنها  با تعصب از کالای تولید خود حمایت کردند. اغلب کالاهای پر مصرف و حتی غیر ضروری  آنها ساخت خودشان است و انواع و اقسام اسباب بازی و پوشاک و کیف و کفش و شیرینی جات و سبزی جات گرفته تا شوینده ها و تولیدات بهداشتی خود را علاوه  بر تامین مصرف داخلی به بسیاری از کشورهای منطقه صادر می کنند.

تجربه کشور کره جنوبی در این زمینه هم قابل تامل است. آنچه باعث شد اقتصاد این کشور شکوفا شود همان تعصب بر تولیدات داخلی خود بود. کره جنوبی جهش اقتصادی خود را مدیون وجود نیروی کار تحصیل کرده و متعصب خود می داند. بنگاه های کره ای متوجه شدند که آنها می توانند با موفقیت در بازارهای خارجی رقابت کنند و ظرفیت تولیدی خود را بسیار بالا بردند و افزایش سرمایه گذاری  باعث جذب سرمایه گذاران خارجی به این کشور شد.

کارخانجات رانجات دهیم

امروز مردم ما باید به این  باور برسند تا وقتی که کالای خارجی بخرند و تا وقتی به کالاهای وارداتی اقبال نشان دهند هم کارخانجات خود را ورشکسته می کنیم، هم کارگران بسیاری را بیکار می کنیم تا وبال گردن جامعه شوند و هم اینکه سرمایه خود را  به دست بیگانه می سپاریم تا هر روز ضربه های مهلک تری به بدنه اقتصادی کشور وارد آورند.

راهکارهایی برای حمایت از کالای ایرانی

اگر می خواهیم مردم  به خرید کالای خارجی عادت نکنند  باید از کالای ایرانی  به طور بی شائبه حمایت کنیم چرا که حمایت از تولیدات داخلی، پاسداری از اقتصاد ملی است. لذا ابتدا باید دولت خود را از خرید کالای خارجی و ترجیح آن بر تولیدات داخلی مبرا کند. از سوی دیگر باید  با  رسیدگی  به موضوع مشکلات تولید کنندگان و معیشت کارگران زمینه های لازم برای تولید کالای ایرانی با کیفیت  را فراهم کنند. پس از آنکه دولت در این زمینه خود پیش قدم  شد می تواند از مردم هم بخواهد کالای ایرانی را بر نمونه خارجی آن  ترجیح دهند.

سه راهکار برای بهبود اعتماد مردم به کالای ایرانی

ابوذر ندیمی مشاور عالی رئیس سازمان برنامه و بودجه است. وی درباره ی کاهش بی‌اعتمادی مردم به کالای ایرانی عنوان کرد: طبیعتا یک روزه نمی‌توانیم به کیفیت مورد نظر برسیم اما راه هایی وجود دارد که بتوانیم به این هدف برسیم: یک راه این است که ما فرصت معلوم به بنگاه‌های تولیدی بدهیم که فعالیت خود را بهینه و کیفی‌سازی کنند. راه دیگر این است که در رابطه با واردات کالاهای سرمایه‌ای در راستای ارتقای کیفیت، اجازه ویژه بدهیم و حتی از بسیاری از تعرفه‌ها چشم‌پوشی کنیم و یا حداقل تعرفه را در نظر بگیریم تا موجبات کیفی‌سازی تولید فراهم شود.

در نهایت باید بدانیم که عادت کردن به خرید کالای ایرانی همت همه دستگاه ها و نهادها را می طلبد. در این میان آموزش و پرورش، ادارات ارشاد، صدا و سیما، دستگاه های آموزش عالی، مطبوعات و… می توانند نقش مهم و ارزنده خود  را در این  راه ایفا کنند تا هر ایرانی با افتخار  از کالای ایرانی  استفاده کند.