خبر صبح/ گروه خبر: استاندار آذربایجان شرقی گفت: مهمترین مشکل استان مهاجر فرستی است و این مشکل به دلیل کمبود شغل و تضعیف فضای کسب و کار در آذربایجان شرقی است. با این وجود مردم آذربایجان بیشتر از همه ی اقوام حس ایران وطنی دارند و به سبب روحیه کاری و ویژه ای که مردم آذربایجان دارند، بیکاری را تحمل نمی کنند و برای اشتغال راهی تهران و یا سایر استان های کشور می شوند.

محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی که با حضور رئیس جمهور برگزار می شد، افزود: آذربایجان شرقی قابلیت های بسیاری از جمله معادن غنی دارد که کمتر به آن ها توجه شده است. به عنوان مثال یک درصد ذخایر مس جهان در معدن مس سونگون قرار دارد، اما سال هاست که مس این معدن به صورت کنسانتره صادر می شود.

استاندار آذربایجان شرقی به پروژه نفلین سینیت سراب هم اشاره کرد و افزود: معدن نفلین سینیت سراب ۵ میلیارد تن ذخایر مکشوفه دارد که در صورت اجرای این طرح کشور از واردات آلومینا بی نیاز خواهد شد و در منطقه هم ۱۰ هزار شغل جدید ایجاد خواهد شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در طرح های معدنی باعث ایجاد اشتغال در استان و مهاجرت معکوس خواهد شد.

استاندار آذربایجان شرقی بر لزوم تامین اعتبار فاینانس پروژه انتقال آب ارس نیز تاکید کرد و گفت: پروژه انتقال آب ارس مراحل خود را طی کرده و اکنون منتظر تامین اعتبار فاینانس جهت شروع عملیات پروژه است و امیدوارم با دستور رئیس جمهور محترم این اعتبار از محل خط اعتباری ایران و چین تامین شود.

پورمحمدی با اشاره ای به ظرفیت های ویژه آذربایجان شرقی در صنعت خودرو، گفت: ۳۵ درصد قطعات خودرو در این استان تولید شده و ‏بیشترین کارخانه های تولید شیرینی و شکلات مربوط به این استان می شوند. ‏

وی با بیان اینکه ما در گذشته پل ارتباطی شرق و غرب بودیم، گفت: آذربایجان دروازه شرق به اروپا بود که هم اکنون دو ‏اتفاقی که توسط دولت پیگیری می شود اگر خاتمه یابد از بن بست خارج می شویم که یکی راه آهن میانه- تبریز است که فاز اول ‏از میانه به بستان آباد تا حدودی به اتمام رسیده است. ‏

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: فاز دیگر به هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که از دولت می خواهیم عنایت ویژه ای به این پروژه ‏داشته باشد. ‏

پورمحمدی در پایان گفت: آزادراه تبریز- بازرگان که ۱۰۶ کیلومتر آن در استان ما واقع شده است، در سفر دوم رئیس ‏جمهور عملیات آن آغاز و هم اکنون ۱۵۰۰ میلیارد تومان نیاز به اعتبار دارد. ‏