خبر صبح/ گروه شهری: اصولا هر کاری باید با برنامه ریزی شروع شود یعنی برای رسیدن به تبریز مدرن، تبریز بزرگ و شهروند مدار و استمرار امکانات هوشمند نیاز به برنامه ریزی اصولی و علمی داریم. در این برنامه ریزی باید از افکار مدرن استفاده کنیم؛ اگر دنباله رو طرح های اجرا شده در شهرهای اصفهان و تهران و شیراز و کیش باشیم قافیه را باختیم! چون حداقلش سی سال عقب می افتیم!

تبریز، شاهراه تجارت قالی و کفش و‌ چرم!

ما تبریزیم! شاهراه و شاه بیت تجارت قالی و کفش و‌ چرم  و جاده ابریشم! پس باید از ایده های ناب و مدرن و آتی نگر استفاده کنیم. ابزار و تکنولوژی به روز شده را به کار گیریم. از آی.تی و زبان روز دنیا بهره ببریم و درست برنامه‌ریزی کنیم. در برنامه‌نویسی کاربردی و واقع‌نگر باشیم، ملزومات را بشناسیم، درست فکر کنیم و مهمتر این که دیروز نگر نباشیم!!

  ما می خواهیم تبریز را به کجا ببریم؟این، مهم‌ترین سؤالی است که همه مدیران و  مقامات ارشد استان، باید مدام بدان اندیشه کنند و درباره‌اش تفکر کنند. چون اگر ما مدیران آتی‌نگر داشتیم الان شهروندان ما با سوار شدن در قطارهای مدرن باید عازم دوسلدرف و مسکو و کیف و پکن و سئول بودند نه اینکه چشم به راه قطار فرسوده «وان – ایلدیرم» باشند؟! ما خطا کردیم، راه توسعه را نیافتیم، ما پسانگر بودیم ولی امروز دیگر وقت نداریم و باید تلاش کنیم. دنیا را ببینیم، توسعه را ببینیم و امکانات را استفاده کنیم و از خود سوال کنیم که به کجا می رویم؟

تبریز باید کانون تولید نرم افزار گردد

تبریز باید سایت قوی برای معرفی خود و جوانانش داشته باشد. آیا دارد؟ باور کنید ندارد! سایتی که جوانانش قلم فرسایی کنند، بنویسند و بخوانند و یاد بگیرند و یاد بدهند. به زبان‌های دنیا ترجمه کنند و نتایج تحقیقات خود را به جهان عرضه کنند. این جوانان باید پرورش بیابند. تبریز باید کانون تولید محتوی و تولید نرم افزار گردد چون کشاورزی ما خراب است. ارومیه ما دارد می میرد. تبریز باید مرکز تولید علم باشد باید سطح سواد اساتیدش را بالا  ببرد و این امر تنها با تعامل با دانشگاه‌های کشورهای اروپایی امکان پذیر می شود.

به خود بیایبم سطح علمی دانشگاه تبریز در حال افت است، به فریاد برسید. درب پاساژ «نسیم» و امثال آن را که علم را داد و ستد می کنند، ببندید، اساتید همکار این نسیم‌ها را از دانشگاه اخراج کنید، چون به آینده ایران و آینده آذربایجان خیانت می کنند؛ با خرید مقاله علم ما افزایش نخواهد یافت، پس بیایید درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و تبریز به افرادی که درست فکر کنند نیاز شدیدی دارد.

تبریز تئوریسین ندارد

ما به اقتصاددان و مشاوران قوی برنامه ریز و برنامه نویس نیاز داریم. تبریز مدیران اجرایی قوی دارد ولی تئوریسین ندارد، متخصص‌های قوی در حوزه علوم انسانی و اجتماعی و آی.تی و برنامه‌ریزی و فنون مذاکره و لابی و تبلیعاتی ندارد. ما امروز باید افرادی را تربیت کنیم که بتوانند حداقل بیست سال آینده معادلات علمی اجتماعی و سیاسی جهان، منطقه و تبریز را ببینند. ما به مردان دیروزنگر سیاسی نیازی نداریم؛ ما به کسانی نیاز داریم که سنتی فکر نکنند، متخصص باشند و بتوانند با فنون ‌مذاکره تمامی متخصصان دلسوز آذربایجانی و سرمایه‌داران غیور هم وطن را به تبریز بیاورند و ‌پلی بسازند برای آینده! پلی مستحکم و فنی نه مثل برخی پل‌های نادرست سطح شهر تبریز!!

حال سؤال این است: آیا مسئولان و مردم هموطن ما به کلمه یا کلمات کلیدی که از زبان مدیران ارشدش بیرون می آید تفکر می‌کنند؟ آیا از آنها پرسیده‌اند که برای ارتقاء نام تبریز چه برنامه‌ای دارند یا حتی فکرش را کرده‌اند؟

برنامه ریزان و مدیران شهر تبریز البته با مردم تبریز باید هم اندیشی کنند و به این سؤالات پاسخ دهند: ما برای ارتقای سطح کیفی و رفاهی و فضای سبز و شهر هوشمند و سالم و شهروندمدار به چه برنامه‌ای نیاز داریم؟ برای پیشبرد این برنامه‌ها به چه الزاماتی نیاز داریم؟ ابزارمان چیست؟ تخصصمان  چیست؟  چه قدر بودجه داریم؟ موانع ما چه کسانی هستند؟ مقررات چه می گویند؟ سطح انتظارات مردم چیست؟ سطح علمی و انگیزه کار مدیران ارشدمان چه قدر است؟ آیا بدنه کارشناسی ادارات دولتی توان یاری برنامه‍های توسعه ما را دارند؟ با چه کسانی باید مذاکره کنیم و چگونه مردم را سرصحنه بیاوریم؟

تبریز خودش برند جهانی است؛ قالی تبریز، کفش و چرم تبریز و سوغات تبریز و ورنی تبریز و… استان آذربایجان شرقی و غذاهای تبریز برند هستند! فقط کافی است هوشمند عمل کنیم. دنباله روی اصفهان و اهواز و تهران نباشیم و فراموش نکنیم که دنیای امروز، دنیای برند است و اگر برند تبریز با تداعیات زیبا همراه باشد، هم اعتبار و حیثیت چند هزار ساله مان حفظ می شود و هم این همنشینی هدفمند مفاهیم، می تواند تبدیل به قدرت و ثروت برای مردم آذربایجان شود.

رضا روان دوست