خبر صبح/ گروه دانش و زندگی: مبحث اشتغال یکی از بزرگ‌ترین معضلات این روزهای کشور است، تقریبا در هر‌ خانواده‌ای می‌توان جوانانی را پیدا کرد که با مشکل بیکاری روبه‌رو هستند، جوانانی که در حوزه‌های مختلف تخصص‌‌‌‌هایی دارند اما با توجه به گستردگی بازار کار، توان اینکه به تنهایی به دنبال شغل‌های مرتبط با تخصص خود باشند را در بسیاری از موارد ندارند. در طرف دیگر این معادله کارفرمایان قرار دارند که آن‌ها نیز در مواردی نیاز به نیروی کار متخصص دارند، اما روش‌های سنتی مانند آگهی دادن در رسانه‌های نوشتاری تنها می‌تواند بخش اندکی از کارجویان را با فرصت شغلی کارفرمایان آشنا کند و در بسیاری موارد کارفرما نمی‌تواند به نیروی متخصص با کیفیت مورد نظر خود دسترسی پیدا کند.

گسترش فناوری و زیرساخت‌های ارتباطی باعث ایجاد راهکارها و روش‌های نوینی در جذب نیروی کار شده است که می‌تواند منجر به ارتباط مؤثرتر بین کارجویان و کارفرمایان و کم شدن معضل بیکاری و ایجاد اشتغال پایدار شود. پیدا کردن شغل در دهکده جهانی هزاره سوم، کار‌ آسانی است. البته اگر قبول کنید که کاریابی در این دوران، نیازمند استفاده از قابلیت‌های ارتباطی و اطلاع‌‌‌‌رسانی همین عصر است.


اشتغال مبتنی بر وب

کارفرمایان اینترنتی، شرکت‌هایی هستند که با تعریف شغل‌های خاصی، کارمندان مختلفی را براساس موضوع پروژه جذب و از آن‌ها در مدت و روش خاص، بهره‌برداری می‌‌‌‌کنند. معمولاً این مراکز، روند کاری خود را در شبکه وب و از طریق آن دنبال می‌‌کنند به گونه‌ای که برخی مذاکرات و حتی گردش‌‌های مالی و حقوقی پرسنل نیز، از طریق وب با کارت‌‌‌‌‌های الکترونیکی و ویدئو کنفرانس‌‌‌‌‌‌‌های دیجیتالی، پیگیری می‌‌‌‌شود. معمولا در روش مدیریتی کارفرمایان اینترنتی، هر کاری براساس نوع پروژه و نوع وظیفه افراد تعریف می‌شود و پس از پایان هر پروژه، ممکن است افراد تحت استخدام یا در جایی دیگر به کار گمارده شوند یا به طور کل، از کار، بر‌کنار شوند و قرارداد آن‌ها پایان یابد. کارفرمای اینترنتی به مکان انجام کار و حالت زمانی و مکانی کارمندان خود کاری ندارد و تنها نتیجه فرآیند کاری هر تیم را از مدیر آن تیم درخواست می‌‌‌کند. به این نوع کارفرمایان، کارآفرینان دیجیتالی می‌‌‌‌‌‌توان اطلاق کرد.

همچنین برخی از مؤسسات کاریابی آنلاین با دریافت اطلاعات یا همان رزومه شما با توجه به مهارت‌هایی که دارید فرصت‌هایی را که مناسب با موقعیت شما باشند را معرفی می‌‌‌‌کنند و دیگر نیازی نیست که خودتان به دنبال کار باشید. در واقع آن‌ها به شما کمک می‌کنند که از این خدمات استفاده کنید و پیشنهادهای کاری مرتبط و مورد علاقه خود را به‌صورت پیامکی یا ایمیلی دریافت کنید.


کاریابی اینترنتی در ایران

کسب و کارهای مبتنی بر وب در کشور، در ۱۵ سال اخیر، آرام آرام در حال گسترش و فراگیری است. گسترش ابزارهای مبتنی بر‌فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور، در خلق تجارت‌های الکترونیکی تأثیرگذار بوده‌اند. نمونه‌های کاریابی اینترنتی در ایران، اخیراً رو به افزایش است و این مسئله، نمایانگر نیازمندی جامعه در استفاده از خدمات کاریابی وبی در جامعه اطلاعاتی است. به همین منظور پایگاه‌های اینترنتی ایجاد شده‌اند که با ارائه فرصت‌های شغلی در زمینه‌های مختلف، به کاربران امکان جست‌و‌جوی کدهای موضوعی شغلی در نقاط مختلف کشور را می‌‌دهند و فرصت‌های استخدامی مراکز و نهادهای وابسته به دولت را نیز به اطلاع کاربران خود می‌رسانند.

در همین زمینه به سراغ حسن ابراهیمی، کارشناس حوزه وب و کاریابی رفتیم. ابراهیمی اداره کننده یک سایت در زمینه کاریابی مبتنی بر وب در ایران است. نحوه کار این سایت بدین گونه است که ابتدا کارفرما پروژه مورد نیاز خود را در سایت تعریف می‌کند و پس از آن افراد متخصص در آن حوزه پیشنهاد‌های مالی خود را برای انجام آن کار به همراه رزومه کاری خود ارائه می‌دهند. سپس کارفرما می‌تواند با توجه به مبلغ‌های درخواست شده و رزومه‌های ارائه شده، انجام پروژه مورد نیاز خود را به یکی از متخصصان آن حوزه واگذار کند.

ابراهیمی در ابتدا درباره میزان استقبال کارفرمایان از جذب نیرو به روش‌های نوین گفت: در حوزه‌های مختلف این امر متفاوت است. در حوزه‌‌ای که ما برای کار انتخاب کردیم که بیشتر شامل برنامه‌نویسی و طراحی با نرم‌افزارهای مختلف کامپیوتری می‌شود، استقبال مناسبی از این روش انجام شده است و مخصوصا در چند وقت اخیر بیشتر از قبل کارفرمایان به این روش برای برون‌سپاری کارهایشان روی آورده‌‌اند. یکی از علت‌های گرایش کارفرمایان صرفه‌جویی مالی مناسبی است که این روش به نسبت روش‌های سنتی برای آن‌ها به همراه دارد. حتی شرکت‌های دولتی نیز کم‌کم در حال ورود به این حوزه هستند.

وی درمورد چگونگی روند اعتمادسازی شرکت‌ها و کارفرمایان به این روش به منظور سپردن پروژه‌های خود گفت: روند شکل‌گیری اعتماد معمولا به این صورت است که ابتدا در غالب پروژه‌های کوچک اقدام به امتحان آن می‌کنند و از این طریق کم‌کم به این روش اعتماد لازم را پیدا می‌‌‌‌کنند، در‌حال‌حاضر نیز اعتماد مورد نیاز کم‌کم در حال شکل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری است.


صرفه‌جویی در هزینه‌‌ها

ابراهیمی به مزیت‌‌های این سیستم به نسبت روش‌های سنتی اشاره کرد و افزود: در این روش کارفرما نیازی به هزینه برای تبلیغات سنتی به منظور پیدا کردن فردی با تخصص مورد نیاز خود را ندارد، در کنار این، فردی که به دنبال کار می‌‌‌‌گردد می‌‌‌‌تواند در فرصت کمتر دامنه وسیع‌تری از شغل‌های مورد نظر خود را بررسی کند. همچنین در مواردی، ما از کارفرمایان سفارش‌‌هایی در زمینه‌های مختلف می‌گیریم و به کارجویان واگذار می‌کنیم، مزیت این روش در این است که افراد می‌توانند بدون نیاز به خروج از منزل، در همان‌جا نسبت به انجام کار مربوطه اقدام کنند. این دورکاری مهم‌ترین مزیت این روش است که می‌تواند برای بسیاری افراد جذاب باشد.

معضلات موجود در روش‌های مدرن کاریابی

آسیه حاتمی مؤسس یک سایت کاریابی و بررسی آمار بازار کار هم در گفت‌وگویی به رونق استفاده از سایت‌های استخدامی در جهان اشاره کرد و گفت: امروزه تقریبا در تمام کشورهای توسعه‌یافته، شرکت‌ها و سازمان‌ها نیازهای استخدامی خود را از درگاه سایت‌های استخدامی و شبکه‌های اجتماعی تخصصی انجام می‌دهند و این موضوع به آرامی در ایران هم قابل مشاهده است، اما روند پیشرفت در این حوزه اصلا مطلوب نیست و باید بیشتر از این به سمت استفاده از ظرفیت‌های موجود در این حوزه به منظور حل مشکل اشتغال کشور حرکت کرد.

حاتمی بزرگ‌ترین مزیت سایت‌های استخدامی را تسهیل فرایند استخدام دانست و افزود: این سایت‌ها با جمع‌آوری و متمرکز کردن صدها هزار رزومه، امکان جست‌و‌جوی هوشمند و هدفمند بین رزومه‌ها را برای کارفرمایان فراهم کرده‌اند.

وی در ادامه یکی از معضلات مهم این عرصه را عدم آشنایی کافی کارفرمایان با نحوه جست‌وجو و شکار استعدادها خواند و اضافه کرد: تجمیع رزومه صدها هزار نیروی متخصص و حرفه‌ای یک نعمت بزرگ است و اهمیت این نعمت وقتی دوچندان می‌شود که کارفرمایان از امکان جست‌و‌جوی هوشمند بین رزومه‌ها با خبر باشند. متأسفانه هنوز بیشتر کارفرمایان با این مهارت آشنایی کافی ندارند که فراگیری مهارت‌های لازم در این حوزه می‌‌تواند به حل مشکلات بازار اشتغال کشور کمک کند.

امیدواریم در برنامه‌‌های توسعه‌‌‌‌‌‌ای کشور، با گسترش مراکز کاریابی الکترونیکی و همت دولت برای باروری کسب‌و‌کار الکترونیک و خلق کارآفرینان دیجیتالی، درصد بالای بیکاری جوانان و متخصصان کشور به رقم‌های تک‌رقمی مورد انتظارکاهش یابد.