خبر صبح/ گروه دانش و زندگی: لوازم آرایشی و بهداشتی به یکی از پرتقاضا‌ترین کالا‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی بخصوص وب‌سایت‌ها تبدیل شده‌است. بررسی‌ها نشان می‌دهد با افزایش قیمت‌ها و وارداتی‌بودن لوازم آرایشی و بهداشتی، عرضه محصولات اورجینال در بازار فیزیکی کاهش یافته‌است و اجناس تقلبی با قیمتی بیشتر با عنوان جدید بودن عرضه می‌شوند. ولی انواع لوازم آرایشی و بهداشتی مارک‌دار در فروشگاه‌های آنلاین موجود هستند که گاهی با تخفیف‌های زیادی در جشنواره‌های فروش قرار می‌گیرند. ازطرفی در وب‌سایت‌های فروش اینترنتی، تقلبی و اورجینال بودن اجناس مشخص شده‌است تا مشتریان راحت و با اطمینان خرید کنند. فروشگاه های آنلاین در شرایطی که مراکز خرید فیزیکی با رکود مواجه هستند، در تعدادی از بازار‌ها رونق یافته‌اند. در این میان، بازار وب سایت‌های فروش لوازم آرایشی و بهداشتی داغ شده است و این فروشگاه های مجازی اجناس خود را در طرح‌های مختلف به فروش می‌رسانند.

طرح‌های فروش متنوع قیمت لوازم آرایشی و بهداشتی

فروشگاه‌های اینترنتی و فیزیکی تفاوت چندان زیادی بایکدیگر ندارند و در بیشتر موارد اختلاف قیمتی بین آن به چشم نمی‌خورد ولی برگزاری طرح و جشنواره‌های فروش متنوع اصلی‌ترین دلیل رونق فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شود. در این فروشگاه‌ها لوازم آرایشی و بهداشتی به صورت حراج و در طرح‌های شگفت‌انگیز با قیمت‌های کمتری به فروش می‌رسد. فروشگاه‌های اینترنتی اغلب به صورت روزانه طرح‌های فروشی برگزار می‌کنند، یعنی قیمت صبحِ یک کالا با قیمت شب آن فرق دارد و در کنار آنها حراج‌‌های سال و مناسبتی نیز به وفور دیده می‌شود. در مجموع، حراج لوازم آرایشی و بهداشتی علت اصلی افزایش تقاضا در فروشگاه‌های اینترنتی است، هرچند فروش لوزام بهداشتی در مقایسه با آرایشی به دلیل نبود امکان تست، بیشتر است.

 کم شدن مارک ها

نوسانات ارزی نه تنها باعث افزایش قیمت محصولات آرایشی و بهداشتی خارجی شده‌است، بلکه عرضه آنها در بازار نیز کاهش یافته است. به دنبال این موضوع، نمونه‌های تقلبی این کالاها به وفور در بازارعرضه می‌شود و کاربران به‌راحتی نمی‌توانند به اورجینال بودن آنها اعتماد کنند. در مقابل، لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی و اصلی در فروشگاه‌های اینترنتی بدون مشکل به فروش می‌رسند؛ برای مثال کرم ضد جوش رنگی نوروای فرانسوی که در مراکز فیزیکی به سختی پیدا می‌شود، در فروشگاه‌های آنلاین معروف در تعدادی کم عرضه می‌شود. همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که عرضه نمونه‌های تقلبی لوازم آرایشی و بهداشتی با بسته‌بندی‌های متفاوت در بازار فیزیکی زیاد شده‌است که فروشندگان بسته‌بندی جدید را علت این تغییر عنوان می‌کنند؛ مثلا کرم ضد‌جوش رنگی نوروا به تازگی با بسته‌بندی جدید و قیمتی بیشتر در بازار عرضه می‌شود ولی در سایت اصلی شرکت، این محصول هیچ تغییری نکرده‌است و فقط در فروشگاه‌های ایرانی فروش سری محصولات جدید خارجی آغاز شده‌است! این درحالی است که فروشگاه‌های اینترنتی با رواج محصولات آرایشی و بهداشتی تقلبی در بازار، بخشی به اسم اصل یا غیراصل بودن را در قسمت معرفی محصول خود اضافه کرده‌اند تا خریداران با اطمینان کامل، کالای مورد نظرخود را تهیه کنند. از این رو، وجود کالاهای مارک خارجی و اورجینال بودن آنها علت دیگر رونق فروشگاه‌های اینترنتی محسوب می‌شود.

مشکلات ارسال

تاخیر در ارسال شاید یکی از مشکلات خرید اینترنتی به حساب آید، در واقع خریداران با مراجعه به یک فروشگاه فیزیکی بلافاصله پس از پرداخت هزینه، کالای خریداری شده را تحویل می‌گیرند. با وجود این، خرید از فروشگاه‌های آنلاین مشکلات ارسال مانند گذشته را ندارد، چرا که نهایت زمان تحویل لوازم آرایشی و بهداشتی سه روز است که به دلیل خراب شدن این محصولات در شرایط مختلف مانند هوای گرم، گاهی یک روزه به صورت پیشتاز نیز به دست مشتریان می‌رسد. از طرفی لوازم آرایشی و بهداشتی اغلب در جشنواره‌های فروش شگفت انگیز با قیمتی کمتر از نرخ واقعی خریداری می‌شوند و تحویل گرفتن آنها پس از دو و سه روز با درنظر گفتن میزان تخفیف بالا، مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسد. همچنین فروشگاه‌های اینترنتی با خرید حدود ۵۰ تا ۱۰۰هزارتومان، کرایه‌ای بابت ارسال دریافت نمی‌کنند و خریداران می‌توانند در خانه بنشیند، کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند و هیچ هزینه‌ای بابت رفت وآمد نپردازند. علاوه بر این، فروشگاه‌های آنلاین این امکان جدید را به کاربران خود می‌دهند که با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، ساعت دریافت را تعیین کنند.

دسترسی به نظرات

محصولات آرایشی و بهداشتی با ویژگی‌های متنوع تولید می‌شوند که فروشندگان نیز به توضیح این ویژگی و گاهی به تعریف و تمجید می‌پردازند. ولی پس از خرید و استفاده از محصول، درست بودن یا نبودن این ویژگی‌ها مشخص می‌شود. فروشگاه‌های اینترنتی ضمن اینکه در بخش معرفی و نقد و بررسی تمامی ویژگی‌های یک محصول به صورت کامل مشخص شده‌است، کاربران به نظرات خریداران و مصرف کنندگان قبلی نیز دسترسی دارند و به آسانی پی به کیفیت محصول با نظرات آنها خواهند ‌برد. در نتیجه، خریداران می‌توانند درخصوص خرید لوازم آرایشی و بهداشتی با وجود چنین شرایطی، آگاهانه و بدون تعریف و تمجید فروشندگان تصمیم بگیرند.