خبر صبح/ گروه دانش و زندگی: مثل همه انسان‌های بالغ ما آزاد هستیم تا آنچه دوست داریم بخوریم. اگر انتخاب ما غذاهای چرب‌، شیرین و پرکالری باشد، چاق خواهیم شد، اما اگر فرزند کوچک داریم، باید بیشتر مراقب باشیم. زیرا کودکان چاق شدن را از والدین خود می‌آموزند. هم‌اکنون در ایران بیش از ۶۰ درصد مردم اضافه‌وزن دارند یا چاق هستند‌. شیوع چاقی در کودکان نیز رو به افزایش است. چاقی در سنین پائین تأثیر نامطلوبی بر اعتمادبه‌نفس و شخصیت کودک می‌گذارد.

چند پرسش:

آیا شما تغذیه صحیح را به فرزندان خود آموزش می‌دهید؟

به یاد داشته باشید غذای خوب و سلامتی بسیار مهم است. صحیح نیست قبل از آموزش تغذیه صحیح به کودکان برای آن‌ها بی‌رویه پول خرج کنیم.

آیا در مورد غذاها با کودکان خود صحبت می‌کنید؟

مثلا آیا تاکنون برای آن‌ها توضیح داده‌اید خوردن میوه و سبزی‌های از بیمار شدن آن‌ها جلوگیری می‌کند و مصرف غلات‌، نان کامل و کربوهیدرات‌های پیچیده آن‌ها را قوی و سالم و خوردن کیک و شیرینی آن‌ها را چاق و ضعیف می‌کند.

آیا امکان خوردن غذا‌های سالم را برای فرزندان خود فراهم می‌کنید؟

به‌عنوان‌مثال آیا نان و مواد غذایی مفید به مقدار کافی در خانه دارید؟ آیا به حد کافی شیر کم‌چرب و میوه می‌خورید؟ یا شاید در خانه و یخچال خود شیرینی, کیک خامه‌ای و هله هوله‌های دیگر را انبار کرده‌اید؟

آیا خوردن میوه را برای کودکان خود آسان کرده‌اید؟

مثلا آیا سالاد میوه و میوه پوست‌کنده و خردشده آماده مصرف در یخچال گذاشته‌اید تا هر وقت کودکان بخواهند، سراغ آن‌ها بروند.

آیا فرزندان خود را به خوردن سبزی‌ها تشویق می‌کنید؟

ممکن است بچه‌ها خوردن سبزی را دوست نداشته باشند، پس برایشان سوپ درست کنید. در ضمن آیا برای آن‌ها خوراک آبگوشت به همراه لوبیا و سبزی‌های مختلف می‌پزید‌ یا اینکه اجازه می‌دهید آن‌ها سبزیجات نخورند؟

 آیا برای مدرسه بچه‌ها، غذا‌های سالم و مفید تهیه می‌کنید؟

مثلا برایشان آب‌میوه، موز، ماست کم‌چرب و ساندویچ‌های مقوی آماده می‌کنید؟ یا شاید به آن‌ها هله‌هوله‌ها به‌دردنخور و پرکالری تلویزیونی می‌دهید؟

آیا شما و همسرتان الگوی مناسبی برای تغذیه فرزندانتان هستید؟

یا شاید اهمیت نمی‌دهید که بچه‌هایتان چه غذاهایی بخورند.

نتیجه

اگر پاسخ شما به همه سؤالات بالا مثبت باشد، تغذیه شما و فرزندانتان عالی است و اگر این‌طور نیست شیوه تغذیه خود را به تغذیه سالم تغییر دهید. دفعه بعد که به بازار می‌روید غذا‌های مفید بخرید، همان غذاهایی که به فرزندانتان انرژی بیشتری می‌دهد و آن‌ها را چاق نمی‌کند.به یاد داشته باشید که کودکان برای فراگیری تغذیه صحیح به شما وابسته‌اند، پس مراقب آن‌ها باشید.