خبر صبح/ گروه دانش و زندگی: ما می‌توانیم با افزایش آگاهی خود، پاسخمان به استرس را مدیریت کرده و مانع بروز تأثیرات جسمی و روان منفی آن شویم. راهکارهای معتبر و درعین‌حال ساده‌ای وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بهره گرفت. برخی از این راهکار‌ها به شرح زیر است: احساس ناراحتی، اضطراب، سردرگمی، ترس یا عصبانیت در هنگام بحران، طبیعی است. صحبت‌کردن و در میان گذاشتن احساسات و نگرانی‌های خود با افراد معتمد مثل خانواده و دوستان می‌تواند کمک‌کننده باشد.در زمان در خانه ماندن، حتما تلاش کنید تا سبک زندگی سالمی  پیش بگیرید. به این منظور سعی کنید وعده‌های غذایی سالم و متعادل بخورید. بهتر است در مورد تغذیه خود در دوران قرنطینه خانگی، برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید تا ضمن تأمین ویتامین‌ها و مواد مغذی موردنیاز بدن، میزان کالری متناسب با نیاز روزانه خود را دریافت کرده و از افزایش وزن و چاقی پیشگیری کنید.

استفاده از مقادیر مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری است. ازجمله:

یکی از ضروری‌ترین ویتامین‌ها برای ارتقای سلامت روان، ویتامین D است. این ویتامین محلول در چربی، مسئول تنظیم خلق‌وخو است.

ویتامین B12، در تولید مواد شیمیایی از قبیل سروتونین و دوپامین که سبب افزایش خلق‌وخو می‌شوند، نقش دارد.

منیزیوم، به تنظیم واکنش استرس کمک کرده و به‌عنوان یکی از تثبیت‌کننده‌های خلق‌وخو در نظر گرفته می‌شود.

مراقب بدن خود باشید: مرتب ورزش کنید، نفس عمیق بکشید، تمرینات کششی انجام دهید یا مراقبه کنید.

خواب کافی داشته باشید و سعی کنید از کم‌خوابی یا خواب بیش‌ازحد اجتناب کنید.

با افراد خوش‌بین و شاد در ارتباط باشید و تا حد امکان از ارتباط با افراد منفی، دلسرد و افسرده دوری کنید.

با عزیزان خود ارتباط برقرار کنید. این ارتباط به شما و عزیزانتان کمک می‌کند که احساس تنهایی و انزوای کمتری داشته باشید و روحیه خود را حفظ کنید. ارتباط می‌تواند به طرق مختلفی از قبیل تلفن زدن، پیام‌های متنی، گپ ویدیویی، رسانه‌های اجتماعی، پست الکترونیک و‌… برقرار شود.

برای کنار آمدن با احساسات خود از مصرف سیگار، الکل و دیگر مواد مخدر خودداری کنید.

اگر احساس سردرگمی می‌کنید یا استرس شما به حد فراوانی برای چند روز پی‌درپی افزایش یافت، با یک مشاور صحبت کنید. برنامه‌ای داشته باشید که در صورت نیاز به کمک در زمینه سلامت روان و جسم، به کجا مراجعه کنید و چه‌کار کنید.

افرادی که پیش‌ازاین، مسائلی در حیطه سلامت روان داشته‌اند، باید درمان خود را ادامه دهند و از علائم جدید یا بدتر شدن آگاه باشند.

اطلاعات کافی راجع به این بیماری، عوامل خطر ابتلا و روش‌های پیشگیری از آن کسب کنید تا بتوانید احتیاط‌های لازم را انجام دهید. اطلاعات را از منابع معتبر و قابل‌اعتمادی از قبیل سایت وزارت بهداشت و رسانه‌های رسمی دریافت کنید و هر شایعه‌ای را باور نکنید.

از تمرکز بیش‌ازحد روی اخبار کرونایی و دریافت اطلاعات لحظه‌ای خودداری کنید؛ زیرا شنیدن مکرر در مورد همه‌گیری‌ها می‌تواند ناراحت‌کننده یا دلهره‌آور باشد. بنابراین، پیگیری اخبار در حد دریافت هشدارها و پیام‌های علمی و معتبر کافی است.

مهارت‌هایی که در زمان مشکلات پیشین به شما کمک کرده‌اند را دریابید و از آن‌ها برای کنترل احساسات خود در این دوره بحرانی شیوع بیماری استفاده کنید.

با خود و دیگران مهربان باشید و تا حد امکان به دیگران کمک کنید. اگر می‌توانید، کارهای کوچکی مثل خرید کردن از سوپر مارکت را برای افراد سال‌خورده یا ناتوان انجام دهید. این کار سبب ایجاد شورونشاط و گرفتن انرژی مثبت می‌شود.

برنامه روزانه منظم و متنوعی را برای بهره‌مندی مطلوب از ساعات در‌خانه‌ماندن تنظیم کنید. تا می‌توانید وقت خود را پر کنید و سعی کنید فعالیت‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید، انجام دهید؛ مانند گوش دادن به موسیقی، دیدن فیلم، مطالعه کتاب‌های موردعلاقه، پرورش گیاهان، آشپزی و امتحان‌کردن دستور‌های غذایی جدید و‌… .

ساختن لحظه‌های مثبت می‌تواند کمک‌کننده باشد. به‌عنوان نمونه در ایتالیا که یکی از کشورهای اروپایی درگیر این بحران بود، ترانه و تصنیف‌خوانی دسته‌جمعی از پنجره‌ها یا کف زدن در ساعت ۹ شب از تجربه‌های آفرینش لحظه‌های مثبت در موقعیت بحرانی بود که در سایر کشور‌ها نیز به شکل‌های متفاوتی تکرار شد.

مراقبت از خود، خانواده و دوستان می‌تواند در مقابله با استرس به شما کمک کند. کمک به دیگران برای کنار آمدن با استرس خود، می‌تواند جامعه شما را نیز قوی‌تر کند.

پرداختن به معنویات و نیایش با خداوند در ایجاد آرامش بسیار مؤثر است.

سرمایه‌های روان‌شناختی خود از قبیل امیدواری، خوش‌بینی، تاب‌آوری و خودکارآمدی را افزایش دهید.

در پایان به خاطر داشته باشید که در این بحران، همه ما در کنار هم هستیم و دانشمندان در سراسر جهان تلاش می‌کنند تا به‌سرعت یک راه‌حل برای مقابله با آن پیدا کنند.

مشکلات و دردها بخشی از زندگی را تشکیل می‌دهند و سبب تکامل روحی انسان و قدرت بخشیدن به او می‌شوند. همچنین موجب می‌شوند انسان قدردان تمام نعمت‌ها و موهبت‌هایی که در اختیار دارد، باشد.

نگرانی و شکایت کردن از اوضاع هیچ چیزی را تغییر نمی‌دهد. هر چیزی که از قبل مقدر بوده، سرانجام اتفاق خواهد افتاد. پس بهتر است به خدا توکل کرده و با ارتقای سطح آگاهی خود، در جهت بهبود کیفیت زندگی تلاش کنیم.