خبر صبح/ گروه گزارش: شیوع ویروس کرونا، پررونق‌ترین فصل سال برای بیشتر مشاغل را به بدترین روزها تبدیل کرده است. شیوع این ویروس توانسته باغ‌تالارها و آژانس‌های گردشگری را به تعطیلی بکشاند. تنها مراجعه‌کننده دائمی این روزها به این مراکز، کروناست و بس. مراکز  آموزشی، فرهنگی، سرگرمی و قهوه‌خانه‌ها نیز با افت درآمد فراوانی نسبت به تابستان ۹۸ مواجه شده‌اند؛ زیرا مردم ماندن در خانه را به وقت گذراندن در این مراکز ترجیح می‌دهند. ضرر و زیان بعضی از اصناف به‌قدری بالاست که فعالان آن‌ها را یا به مرز ورشکستگی و بیکاری رسانده یا به فکر تغییر شغل‌ انداخته. اصناف مختلف در تابستان ۹۹ از گزند کرونا در امان نمانده‌اند و روزهایی با کسب‌وکارهای کـســاد را سـپری می‌کنند. دراین‌بین روزهای طلایی کاسبی چند صنف به بدترین شکل ممکن سپری می‌شود تا لشکری از بیکاران در پی تابستان کرونایی باقی بماند!

باغ تالارها

«ببخشید تا یک ماه آینده هر شب تالار رزرو است.» «اگر قصد دارید برای ماه آینده مراسم برگزار کنید باید امروز یا نهایتا فردا برای رزرو سالن بیعانه بپردازید.» اگر سال گذشته قصد برگزاری مراسم در تالار و باغ را داشتید، در صورت تماس یا مراجعه حضوری چنین جملاتی را می‌شنیدید؛ ولی این روزها وضعیت تالارها فرق کرده و در صورت تماس یا مراجعه، کسی پاسخ‌گوی شما نخواهد بود؛ زیرا کرونا از چند ماه قبل تمام صندلی‌های تالار و باغ‌ها را رزرو کرده است! ماه‌های رجب و شعبان و درنهایت فصل تابستان، بهترین زمان در سال برای کسب درآمد متصدیان تالارها محسوب می‌شود؛ ولی در تابستان ۹۹ در باغ‌تالارها نه خبری از عروسی است نه عزا. تعدادی از تالارهای شهر نیز تعطیل شده‌اند؛ زیرا ملک آن‌ها استیجاری بوده و مستأجر به دلیل تعطیلی قادر به پرداخت اجاره نیست؛ ازاین‌رو تداوم روند کنونی موجب جمع‌شدن باغ و تالارهای زیادی می‌شود و بیشتر فعالان این صنف ورشکسته خواهند شد.کارگران باغ‌تالارها نیز بر سیاهی‌لشکر بیکاران در این صنف می‌افزایند. اگر کلانشهری مانند تبریز تنها ۱۰۰ باغ‌-تالار داشته باشد و در هرکدام ۱۰ کارگر فعال بودند، اکنون ماه‌هاست که هزار کارگر بیکار هستند. البته تعداد آن‌ها به‌مراتب بیشتر از ۱۰۰۰ عدد است.

آژانس‌های گردشگری

تعطیلات ایام عید، سودی نصیب آژانـس‌هـای گـردشــگــری نــکـرد، با وجود این، برای کاسبی در تابستـان امید داشتند. شروع تــابســتـان به‌منزله شروع رونق آژانــس‌های گردشگری مــحـســوب مــی‌شــود؛ به‌طوری‌که در تابستان سال گذشته برای خرید بلیت تورهای داخلی و خارجی دست‌کم باید ۱۰ روز قبل اقدام می‌کردید؛ اما در تابستان کرونایی۹۹، خبری از تور گردشگری خارجی نیست و تقاضا برای تورهای داخلی به حداقل رسیده است؛ تا جایی که بعضی از آژانس‌های هوایی، فروش ماسک را بهتر از فروش بلیت می‌دانند! به دنبال کسادی بازار آژانس‌های گردشگری، گروه حمل‌ونقل با کاهش عرضه انواع خدمات مواجه شده‌اند و تعداد مسافران؛ چه زمینی و چه هوایی حدود نصف تابستان۹۸ است. همچنین فعالیت‌های مرتبط با حوزه گردشگری مانند هتل‌ها و سایر مراکز اقامتی کمتر از قبل است.

کلاس‌های آموزشی

«با ما کلاس آموزشی مناسب فرزندتان در تابستان را انتخاب کنید»، «با ثبت‌نام فرزندتان در دو کلاس، از کلاس سوم به‌صورت رایگان استفاده کنید.» این قبیل تبلیغ‌ها نه‌تنها در سطح شهر، بلکه در رسانه و شبکه‌های مجازی با شروع تابستان به‌وفور دیده می‌شود و هر مرکز آموزشی مانند کلاس‌های زبان، موسیقی، هنری و… با ارائه تخفیف‌هایی، سعی در جذب دانش‌پژوهان بیشتری دارند. خانواده‌ها نیز برای سرگرم‌شدن فرزندان خود در تابستان، دست‌کم در یکی از مؤسسه‌ها ثبت‌نام می‌کردند. هرچند این مؤسسه‌ها در حال حاضر دایر هستند؛ ولی «کرونا» تنها مراجعه‌کننده کلاس‌های آموزشی تابــسـتــان ۹۹ اســت. دراین‌بین، بعضی از مؤسسه‌های تبلیغاتی، پروتکل‌های بهداشتی را کاملا رعایت  می‌کنند؛ ولی خانواده‌ها زیر بار ثبت‌نام فرزندان خود نمی‌روند تا این مؤسسه‌ها برخلاف انتظار، بدترین روزهای خود را سپری کنند.

مراکز فرهنگی و سرگرمی

مـراکز فرهنگی و ســرگـرمـی شامـــل سالن‌های تئاتر و نمایش، استخرهـا، موزه‌ها، ساخـتـمـان‌هــا و امـاکـــن تاریخی، کتابخانه‌ها، شهربازی‌ها و خانه‌های بازی و… در حال حاضر به مرز تعطیلی کشیده شده‌اند و درآمد آن‌ها در مقایسه با تابستان سال قبل کاهش چشمگیری یافته است. درواقع وضعیت فعالیت مراکز فرهنگی و سرگرمی مشخص نیست و برای چند روز بازگشایی شده و دوباره تعطیل می‌شوند. سردرگمی فعالیت مراکز فرهنگی براثر شیوع کرونا موجب قطع درآمد اهالی فرهنگ شده است و فعالان عرصه فرهنگی که گاهی هزینه یک سال زندگی خود را به‌واسطه فصل تابستان به دست می‌آوردند، فاصله چندانی با بیکاری ندارند.

قهوه خانه ها

قهوه خانه ها هم وضعیتی مشابه مراکز فـرهـنـگــی دارند و هـر روز امکـان تعطیلی آن‌ها وجود دارد. از طرفی مردم از ترس کرونا کمتر از قبل به این مکان‌ها می‌روند. دراین‌بین بعضی از این مکان‌ها به تبلیغاتی مانند «در روزهای کرونایی قلیان‌ها را به خــانــه‌هایتان می‌آوریم!» می‌پردازند؛ ولی این تبلیغ نیز رونق سال گذشته را به کسب‌وکار امسال بازنگردانده است.