خبر صبح/ گروه اقتصاد: خرید خودروی صفرکیلومتر برای اقشار کم‌درآمد به رؤیا تبدیل شده‌ و قیمت خودرو روز به روز بالاتر می‌رود تا این آرزو دست‌نیافتنی‌تر شود. تا چند سال قبل با کمتر از پنج‌میلیون تومان امکان خرید یک پراید قدیمی وجود داشت؛ ولی اکنون خرید چنین خودرویی دست کم به ۳۰میلیون تومان نیاز دارد. باوجود چنین قیمت‌هایی خرید اتومبیل صفرکیلومتر حتی برای یک کارمند ساده با دو برابر حداقل حقوق اداره کار دشوار است. مجموع این مشکلات موجب شده وزارت صمت و معاونت علمی و فناوری ریاست‌ جمهوری به بررسی گزینه هایی برای تولید خودروهای ارزان روی بیاورند.واژه «ارزان» در بــازار خــودرو مدت‌هاست که معنی خود را از دست داده است، به دنبال این موضوع دولت و خودروسازان در پی تولید محصولی جدید با حداقل امکانات رفاهی و طراحی متفاوت هستند تا رویای خرید خودرو برای افراد کم‌درآمد در سال ۱۴۰۰ به واقعیت بپیوندد.

شروع دوباره پروژه ارزان‌سازی خودرو

پروژه خودروی ارزان یا ارزان‌سازی خودرو از حدود ۲۰ سال قبل در صنعت خودروسازی مطرح شد که  نتیجه موفقیت‌آمیزی نداشت. ولی رشد روزافزون قیمت خودرو موجب شده بار دیگر پروژه تولید خودروی ارزان مطرح شود. در این راستا مسئولان ایران‌خودرو هفته قبل اعلام کردند با همکاری معاونت علمی و فناوری ریــاســت‌‌جمــهوری قــصد طــراحی یک خودروی ارزان را دارند و حتی گفته‌های رحیمی، مدیر پیش‌توسعه و تکوین محصولات ایران‌خودرو نشان می‌دهد تفاهم‌نامه‌ میان این شرکت و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری به امضا رسیده تا خودروی ارزان با همکاری مشترک طراحی و روانه بازار شود. توقف تولید پراید و پژو ۴۰۵ به عنوان پرفروش‌ترین خودروهای تولید داخل، دلیل دیگری برای طراحی یک اتومبیل ارزان است. در این مورد، امیر جعفرپور، معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت گفت:«با توجه به خروج پراید و پژو‌۴۰۵ از خط تولید، دو خودروساز بزرگ کشور بنا به اقتضائات استاندارد و نیاز به دگرگونی و نوگرایی در خودروسازان، مشتریان دیگر قادر به خرید خودروهایی در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان نیستند.» درنتیجه خودرویی با طراحی متفاوت و درعین حال ارزان  تاچند ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

سه گزینه برای خودروی ارزان

وزارت صمت در خصوص خودروی ارزان، سه گزینه میکروکارها، خودرو با موتور کم‌‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را پیشنهاد کرده است. بررسی این گزینه‌ها نشان می‌دهد خودروی ارزان در ابعاد کوچکی طراحی خواهد شد و مناسب برای دو، سه یا نهایت چهار نفر است. همچنین این خودرو فقط برای ترددهای شهری کارایی دارد و نباید از آن برای مسافرت‌های بین‌شهری استفاده کرد. چنین خودرویی به دلیل کوچک‌بودن نیاز به فضای کمتری برای پارک دارد و علاوه بر کاهش ترافیک، در زیباسازی شهر موثرند. معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت درخصوص موتور این خودرو گفت:« تولید این خودرو با دو نیروی محرکه برقی یا هیبریدی برنامه‌ریزی می‌شود. در پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی برای تولید موتورهای کم‌مصرف انجام شده است.» بنابراین خودروی پیشنهادی قیمت‌پایین به احتمال زیاد بنزین مصرف نخواهد کرد. طبق توضیحات امیر جعفرپور، گزینه احتمالی خودروی قیمت پایین، موتورسیکلت‌های چهارچرخ است که از جمله مشخصات آن‌ها باید به وزن کمتر از ۴۵۰ کیلوگرم با سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر در ساعت و موتور برقی اشاره کرد. این موتور چهارچرخ با سه  تا شش ساعت شارژ برقی می‌تواند بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد.

زمان عرضه خودروی ارزان ؟

زمان دقیق عرضه خودروهای قیمت‌پایین به بازار مشخص نیست و فقط گزینه‌های پیشنهادی برای تولید آن‌ها مطرح شده است. با این وجود مدیر پیش‌توسعه و تــکوین مــحصولات ایــران‌خودرو وعده عــرضه نمونه‌های اولیه این طرح را تا شش‌ماه آینده داد؛ درصورت موفقیت‌آمیز بودن تولید نمونه‌های اولیه این طرح، این خودروها در سال ۱۴۰۰ به تولید انبوه می‌رسند. از طرفی این اتومبیل ها به‌خاطر ســرعت کــمی که دارند، بـــاید مسیرهای ویژه در سطح شهر برای آن‌ها طراحی شود که طراحی چنین مسیرهایی فقط در کلان شهرها دست کم به یک سال زمان نیاز دارد.

قیمت خودروی ارزان چند؟

مشخصاتی از قبیل حداکثر سرعت ۵۰ کیلومتر بر ساعت، کابین کوچک، موتور برقی و… نشان می‌دهد خودروی جدید بازار، یک اتومبیل معمولی نیست؛ بنابراین قیمت آن باید اختلاف فاحشی با اتومبیل‌های دیگر داشته باشد. درحال حاضر تیبا صندوقدار با قیمت ۸۵ میلیون تومان ارزان‌ترین خودروی تولید داخلی محسوب می‌شود. براساس گفته‌های معاون دفتر خودرو و نیروی محرکه وزارت صمت، میکروکارها، خودرو با موتور کـم‌مــصــرف و مــوتــورسیــکلت‌های چهارچرخ در بازه قیمتی ۳۰ تا ۴۰‌میلیون تومان روانه بازار می‌شوند تا امکان خرید برای تمامی اقشار جامعه وجود داشته باشد. هرچند معلوم نیست این خودرو مانند سایر محصولات تولید داخل در بازار آزاد قیمتی متفاوت داشته باشد یا نه؟/سعیده غفاری