خبر صبح/ گروه فرهنگ و هنر: با شیوع ویروس کرونا اقتصاد و بازار به شکل وسیعی در تمام دنیا، با اختلال و فروپاشی مواجه شد. قرنطینه‌های چند ماهه، محدودیت‌های فعالیت عملاً بخش مهمی از مشاغل را با وضعیتی تازه مواجه کرد. در این بین برخی با مفهوم دورکاری آشنا شدند و برخی با تلخ‌کامی شغل خود را از دست دادند. با این حال، به مرور زمان دولت‌ها تصمیم به بازگشت به حالت پیشین گرفتند تا مشاغل بار دیگر شرایط پویای خود را بازیابی کنند؛ اما بخش مهمی از مشاغل کماکان با تعطیلی مواجه هستند؛ مشاغلی از قبیل تالارهای پذیرایی، استخرها و مهم تر از همه مشاغلی که عنوان “فرهنگی” را با خود به یدک می کشند!

شیوع کرونا بیش از هر مکانی سالن‌های تئاتر و سینما را در اقصی نقاط جهان مشمول تعطیلی کرد. فضاهای بسته و متراکمی که به واسطه حضور مخاطبان، مکان‌هایی بالقوه برای شیوع ویروس ارزیابی شدند و با توجه به اولویت‌ها، تصمیم دولت‌ها بر تعطیلی آن‌ها بود، تعطیلی که در بیشتر مناطق دنیا تا به امروز تداوم داشته است. هر چند در ایران از اواسط تیرماه سالن‌های سینما و تئاتر بازگشایی شده‌اند؛ اما طبق اذعان صاحب نظران، قطار آشتی مخاطبان سینما دوباره از ریل درآمده و در دوران کرونا و بعد از آن  مدت ها زمان لازم است تا به ریل بازگردد.

هادی امینی مدیر سینما ستاره باران تبریز در مورد بحران کرونا و تاثیر آن بر سینما گفت: کرونا خیلی زودتر از بقیه صنوف بر تعطیلی سینما تاثیر گذار بود. بعد از تعطیلی‌های یک هفته‌ای اسفند ماه و تمدید آن، سینماها تا ۱۵ تیر رنگ فیلم را به خود ندیدند. تعطیلی طولانی مدت سینما آسیب‌های فراوانی به این صنعت وارد می‌کرد. طی جلسات متعددی سینما داران با ستاد مبارزه کرونا تصمیم بر بازگشایی توام با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعم از به کارگیری ۵۰درصد ظرفیت، ضدعفونی کردن محیط و اجبار در استفاده از ماسک، شد.

امینی با اشاره به شوک وارده بر سینما ها افزود: عید نوروز و فصل بهار در واقع فصل طلایی اکران محسوب شده و از جایگاه ویژه‌ای در بین سینماداران برخوردار است چرا که درآمد کسب شده در این بازه‌ی زمانه تاثیر بسزایی در بالا رفتن میانگین درآمد این قشر دارد! اما شیوع کرونا و مصادف شدن آن با دوران عید نوروز شوک عمیقی به این صنف وارد کرد. بطوری که خیلی از سینماها حتی بعد از بازگشایی هم فعالیت خیلی محدودی دارند.

این فیلم‌ساز جوان تبریزی ادامه می‌دهد: بعد از بازگشایی مجدد که وقفه‌ی حدودا چهار ماهه را متحمل  سینماداران کرد، استقبال خوبی آن هم به واسطه‌ی اکران فیلم “شنای پروانه”، فیلم منتخب مردمی در جشنواره‌ی فجر و فیلم “خوب، بد ،جلف”، امیدوار کننده بود، اما اوج گیری دوباره شیوع کرونا سبب بی‌رونقی دوباره سالن‌ها شد!

وعده هایی که عملی نشد

امینی با اشاره به عدم حمایت از سینماداران گفت: تبلیغات و پشتیبانی خوبی بعد از بازگشایی مجدد انجام نشد و یا به نوعی سینماداران در آن برهه تنها ماندند که سبب انصراف دو فیلم “شنای پروانه” و “خوب و بد،جلف” شد. به طوری که کار بجایی رسید که ما دیگر فیلمی برای اکران نداشته و دست سینماداران در آن زمان مشخص خالی ماند.

وی در مورد راهکارهای حمایت از سینماداران در بحران کرونا گفت: نمی‌توان با تمهیدات موردی و خاص ضرر و زیان‌های سینما و سینماداران را جبران کرد. شواهد گویای متضرر شدن این صنف بیشتر از سایرین است. تا جایی که نمی‌توان به راحتی این خسارات وارده به صنعت سینما را حداقل در کوتاه مدت جبران کرد. در مورد کمک به سینماداران بحث وامی مطرح بود که سازمان سینماداران به تعداد هر سالن در نظر گرفته بود که مبلغ آنچنانی محسوب نمی‌شد. بحث دیگر متقبل شدن مواد ضدعفونی سالن‌ها از طرف این سازمان بود که این تصمیم هم جامعه پوشانده نشد.

اکران آنلاین مسکن موضعی

مدیر سینما ستاره باران ادامه داد: اکران آنلاین در دنیا یک پدیده‌ی جدیدی نیست اما در ایران با شیوع کرونا بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اما این نوع اکران برای فیلم‌های پرمخاطب و پرفروش گیشه مسلما به صرفه نخواهد بود. چرا که سرمایه تولید این فیلم در مقابل بازخورد ناچیز اکران آنلاین قابل قیاس نیست. اما در مورد فیلم هایی که انتظار فروش بالایی در گیشه ندارند، شاید گزینه‌ی مناسب باشد.

سازنده فیلم “کافه کا” با اشاره به جایگاه اکران آنلاین گفت: نکته‌ی دیگر در اکران آنلاین دانلود غیر قانونی و هک آن خیلی راحت اتفاق می‌افتد چرا که حفظ امنیت شبکه خیلی سخت می‌باشد. بطوری که برخی از فیلم ها تنها یک روز بعد از اکران آنلاین در دسترس کانال‌های مختلف قرار می‌گیرد و سبب از بین رفتن فروش آنلاین می‌شود. دانلود رایگان سبب شده است که اکران آنلاین آنطور که باید جایگاه خاصی در پیشرفت این صنعت نداشته باشد. ضمن اینکه ذات سینما براساس تجربه جمعی فیلم دیدن، به اشتراک گذاشتن احساسات بنا شده است و دسترسی به این ویژگی‌ها در اکران آنلاین امکانپذیر نیست. بنابراین اکران آنلاین برای فیلم‌های پرمخاطب و هزینه‌بر نه تنها گزینه‌ی مناسبی نیست بلکه در واقع می‌توان گفت گزینه‌ی منتهی به شکست هم باشد.

امینی عنوان کرد: بعداز بازگشایی مجدد، سینماداران از سوی هیچ نهادی حتی رسانه‌ی ملی برای تبلیغ حمایت نشد. این عدم تبلیغات مناسب سبب دلسردی مخاطبان و شک و دلهره‌ی آنان برای مراجعه به سینما شده بود این در حالی است که به جرات می‌توان گفت به واسطه اجرای پروتکل‌ها و نظارت دقیق بر اجرای آنها سینما جزو اماکن امن محسوب می‌شود.

در پایان مدیر سینما ستاره باران در باب رکود این صنعت گفت: رکود صنعت سینما یک پدیده‌ای جهانی است و این جریان تنها شامل سینمای ایران و یا تبریز نیست اما تفاوت در برنامه‌ریزی برای اکران فیلم‌های پیش رو است که حتی با وجود استفاده ۵۰ درصدی ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها  می‌تواند گام به گام ما را به حالت قبل از شیوع کرونا سوق دهد. اما می‌توان گفت به واسطه اولویت نداشتن این صنعت برای عده‌ای از مسئولین سبب شده که آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت نگیرد. تا جایی که عموم مردم از بازگشایی سینماها بی‌اطلاع بودند.

گفتنی است پردیس ستاره باران از سال ۹۷ شروع به فعالیت کرده که از ابتدای فعالیتش سعی کرده است به صورت حرفه‌ای برای مخاطبان و مردم سطح شهر تبریز برنامه‌های جامعی داشته باشد. از برنامه‌های این مجموعه  می‌توان به اکران‌های مردمی اشاره کرد که با حضور ستاره‌ها و عوامل فیلم صورت گرفته است. قرارداد با فیلم‌های گروه هنر و تجربه که در آغازین روزهای فعالیت این سینما بعد از سالها شاهد اکران فیلم‌های این گروه بصورت مستمر و حرفه‌ای توام با برگزاری جلسات نقد و بررسی شدیم. برگزاری هفته های فرهنگی فیلم های ایرانی و خارجی، برگزاری جشنواره های فیلم کوتاه تهران، جشنواره مستند، فیلم فجر و جشنواره فیلم کودک از فعالیت های این سینما می‌باشد که سبب افزایش ۶۸ درصدی مخاطبان در سال ۹۷ وافزایش ۷۴ درصدی در سال ۹۸ بود. استقبال مردم بعد از افتتاح این سینما سبب به راه افتادن موجی از سینماروها در تبریز شد که به نظر می‌رسید سبب رونق مجدد سینما در تبریز و قرار گرفتن تماشای فیلم در سینما در سبد فرهنگی خانوارهای تبریز شود./ فرزانه اسدزاده