خبر صبح/ گروه جامعه: در سال‌های اخیر با رونق‌گرفتن فضای مجازی، بسیاری از اقدامات غیر قانونی هم در این فضا جان گرفته که یکی از آنها تبلیغات بدون مجوز و غیر قانونی پزشکی است. این تبلیغات سعی می‌کنند به صورت‌های مختلف و با رنگ‌ و لعاب‌‌های متفاوت، مخاطبان بیشتری را جذب کنند و البته عده‌‌ای را نیز به پول‌های هنگفت و نجومی ‌برسانند؛ تبلیغاتی که نه‌تنها واقعیت داشتنشان مشخص نیست، بلکه به اعتقاد برخی کارشناسان حوزه تبلیغات با تصاویر غیراخلاقی فرهنگ جامعه را نشانه رفته که در بلندمدت می‌تواند آسیب زیادی را به دنبال داشته باشد.

 

تبلیغ بدون مشکل در فضای مجازی با اخذ مجوز

در این ارتباط مدتی پیش مدیرکل نظارت سازمان نظام پزشکی کشور از آزاد بودن تبلیغات پزشکی در فضای مجازی سخن گفته و بدون مشکل بودن آن ‌را وابسته به دریافت مجوز از سوی سازمان نظام‌پزشکی اعلام و عنوان کرده بود: «تمامی‌شاغلین حرفه پزشکی می‌توانند با مراجعه به سازمان نظام پزشکی و اخذ مجوزهای قانونی، به تبلیغ در فضای مجازی اقدام کنند.»

 فربد رهنما با اشاره به برخی تبلیغات خارج از عرف در حوزه سلامت و  امور پزشکی، دغدغه اصلی نظارتی را تبلیغات غیرمجاز پزشکی در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام دانسته و افزوده بود: «این تبلیغات می‌تواند موجب بروز مشکلات عدیده‌ای از جمله القای خدمات شود که در راستای رسالت حرفه‌ای جامعه پزشکی نیست.»

او همچنین در خصوص نحوه برخورد با تبلیغاتی که بدون اخذ مجوزهای قانونی از سازمان نظام‌ پزشکی در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند، توضیح داده بود که «این نوع تبلیغات به دو دسته تقسیم می‌شوند: اگر پزشک یا یک مرکز درمانی بدون اخذ مجوز اقدام به تبلیغ کرده باشد به هیئت‌های انتظامی‌سازمان نظام پزشکی و اگر تبلیغ توسط افراد غیرپزشک انجام شده باشد، به دادسرای جرایم پزشکی ارجاع داده می‌شود.»

مجازات برای تبلیغات غیرقانونی؟!

در این خصوص اما دکتر میر علی موید، کارشناس نظام‌پزشکی می‌گوید: «طبق قانون، خدمات تشخیصی و درمانی تبلیغ ندارد و فقط می‌توان در این زمینه اطلاع رسانی کرد.»

وی همچنین تاکید دارد: «جهت اطلاع‌رسانی، سازمان نظام پزشکی آیین‌نامه‌ای مشخص دارد که در آن به موضوعات مختلف درباره تبلیغات اشاره شده و به دلیل حساسیت‌های موجود چند سال یک‌بار نیز اصلاح می‌شود.»

موید می‌گوید: «با توجه به گستردگی فضای مجازی، شاهد تبلیغات زیاد حوزه پزشکی به ویژه در اینستاگرام هستیم که مشکل اصلی آنها در منافی اخلاق و عفت بودن بیش از ۸۰ درصد این تبلیغات در فضای مجازی است.»

او با اظهار تاسف از اینکه برخی از این افراد که اقدام به تبلیغ این‌چنین می‌کنند اعضای سازمان نظام‌پزشکی هستند، خاطرنشان می‌کند: «برخی از پزشکان در فضای مجازی پیج‌هایی به صورت غیرقانونی راه‌اندازی کرده و در آن تصاویری از عمل‌های زیبایی و قسمت‌هایی از بدن که ممنوعه است به نمایش می‌گذارند که نه تنها غیر قانونی است، بلکه تصاویر در حد مستهجن در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.»

موید با بیان اینکه شدت مجازات‌هایی که وجود دارد به هیچ وجه متناسب با ضربه‌ای که به جامعه وارد می‌کند، نیست، می‌افزاید: «سازمان نظام پزشکی باید بدون هیچ اغماضی با افرادی که در فضای مجازی تبلیغ خلاف اخلاق و خلاف قانون انجام می‌دهند، برخورد کند.»

موید روند بیشتر تبلیغات پزشکی را در سطح شهر، فضای مجازی و حتی صدا و سیما بدون مجوز دانسته و عنوان می‌کند: «قانون هیچ فرقی بین صدا و سیما و فضای مجازی قائل نشده است و متاسفانه در حال حاضر یکی از مشکلات صدا و سیماست.»