خبر صبح/ گروه اقتصاد: بازار کفش ایران و به تبع آن بازار کفش تبریز که در واقع مهمترین قطب تولید کفش در ایران است، این روزها حال خوشی ندارد. دست  چینی‌های چشم بادامی در این بازار رو شده است؛ آنهایی که آمده‌اند و با جنس‌های بی‌دوام و بی‌کیفیت نه تنها در ایران ، بلکه بازار دنیا را روی دست می‌چرخانند. و برای رهایی از این موضوع صنعت کفش باید مجهز به متد و تکنولوژی روز شود؛ متدی که بتواند با بازار دنیا رقابت کند و از گردونه آن عقب نماند. به نظر می‌رسد این صنعت همراه با هنر باید در راستای آموزش‌ها و طرح‌های نو به درجات بالایی دست پیدا کند.

لزوم حرکت به سمت نوآوری در مدل و طرح و توجه به مقوله آموزش از ضروریات این حرفه است. حرفه کفاشی یک شغل توام با عشق و هنر است. زیبایی کفش‌ها در مدل و رنگ و طراحی و دوخت آنها می‌تواند برای مشتریان جذاب باشد، هر چند که در فصول مختلف سال افراد از کفش‌های متنوعی استفاده می کنند.

در این راستا لزوم تربیت نیروی انسانی مجرب در بعد طراحی لازم و ضروری است. بر همین اساس در حال حاضر در چند هنرستان در سطح کشور نوجوانان این صنعت را آموزش می‌بینند. و این در حالی است که در گذشته جوانان به صورت تجربی این رشته را می‌آموختند و در حال حاضـر به صورت کلاسیک این رشته را می‌آموزند. به نظر می‌رسد جوانان امروزی به این حرفه توجه کمتری دارند، درحالی که ایجاد سرمایه در این حرفه و فراگیری آموزش‌های مختلف در این زمینه می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند.

در نهایت باید گفت که به دلیل کمبود دانش فنی و تنوع آن نسبت به کشورهای صاحب نام در صنعت کفش، نمی‌توانیم تنوع کفش‌های ایتالیا و آلمان را داشته باشیم و بر همین اساس توجه به طراحی و استفاده از تکنولوژی روز دنیا از الزمات است./اکبر ربانی