مدیریت سایت

مدیریت سایت

پست الکترونیکی: این ایمیل آدرس توسط سیستم ضد اسپم محافظت شده است. شما میباید جاوا اسکریپت خود را فعال نمایید

گروه فرهنگی: دکتر میرجلال‌الدین کزازی،استاد برجسته ادب پارسی و شاهنامه پژوه شناخته شده به  سخنان اخیر بیان شده توسط کارگردان لاتاری علیه شاهنامه فردوسی در برنامه هفت واکنش نشان داد.وی گفت: شاهنامه، نامه فرهنگ و منش ایرانی است. اگر ما بخواهیم ایرانی را بدان‌گونه که می‌سزد، بشناسیم، باید چهره راستین و فرشتین او را در شاهنامه بجوییم.
 یکی از ویژگی‌های بنیادین در منش و فرهنگ ایرانیان، دیگردوستی است. این دیگردوستی یا گرامی‌داشت دیگران، بیگانگان، در شاهنامه بازتاب یافته است. 
در شاهنامه هرگز ایرانیان به نبرد آغاز نمی‌کنند. جنگ‌هایی که درمی‌گیرد، همواره از‌سوی دیگران آغاز شده است. ایرانیان به آهنگ نگاهبانی از مرزهای فرهنگی و جغرافیایی ناچار از پیکار شده‌اند.
 دیربازترین نبردهای شاهنامه، نبرد ایران است با توران. در نمادشناسی شاهنامه، توران سرزمین تیرگی، بیداد، نامردمی است؛ وارونه‌ ایران که سرزمین روشنایی، داد، ویژگی‌های والای انسانی است. ﷯ فردوسی ویژگی‌های مثبت دشمن را هم می‌ستاید 
این ناسازی و دوگانگی، بایسته جهان حماسه است. در جهان حماسه همواره با دو رنگ روبه‌روییم: سپید و سیاه. مرزی در میانه این دو نمی‌توان یافت که هم سپید باشد هم سیاه. یا به سخنی خاکستری. 
 شاهنامه برترین، پایه‌ورترین، سنجیده‌ترین شاهکار حماسی جهان است. با این همه جهان شاهنامه، یکسر سپید یا سیاه نیست. ما در توران که سرزمین سیاهی است با چهره‌هایی روبه‌رو هستیم که یکسره تیره و پلید و اهریمنی نیستند؛ چهره‌هایی مانند اغریرث برادر افراسیاب که افراسیاب او را به گناه یاری‌رسانیدن به بندیان ایرانی می‌کشد.یا پیران ویسه، وزیر و رایزن خردمند افراسیاب که او را با اندرزهای خویش از تباهی و سیاهی بازمی‌دارد. برای نمونه او را اندرز می‌گوید که بیژن را که به توران افتاده است، از پای درنیاورد.                                   از سوی دیگر در ایران هم که نماد روشنایی و ویژگی‌های ارزنده و برازنده انسانی است ما با چهره‌هایی روبه‌رو هستیم که یکسره سپید و پاک نیستند؛ چهره‌هایی مانند کیکاووس که شهریاری است سبکسر، کامکار، هوسران، که بارها ایرانیان به‌ویژه برترین چهره شاهنامه، رستم را در دشواری و تنگنا می‌افکند یا با چهره‎‌ای مانند گرگین‌میلاد که دوستی را فرو می‌نهد، پیمان می‌شکند، زمینه گرفتارشدن بیژن، پهلوان بزرگ ایرانی، را در توران فراهم می‌آورد.
شاهکاری چنین، چگونه می‌تواند خشک‌اندیشی، یکسونگری، سخت‌دلی، نژادپرستی را ارج بنهد و اندرز بگوید. کسی که چنین دیدگاهی درباره شاهنامه که نامه فرهنگ و منش ایرانی است دارد، آشکارا نشان می‌دهد که با این دفتر خرد و دانایی و روشن‌رایی یکسره بیگانه است.

شهردار تبریز با تاکید بر این‌که تلاش و خدمتگزاری باید رویه سازمانی در شهرداری داشته باشد، گفت: ملاک عمل در انتخاب مدیران، شایسته‌سالاری و رعایت منافع عمومی است. 
  
به گزارش ایسنا ایرج شهین‌باهر در صحن علنی شورای اسلامی شهر تبریز، با اشاره به این‌که نباید به خاطر برخی عقده گشایی‌ها مردم را ناامید کنیم، افزود: باید به جای ماندن در انزوا، مردم را ببینیم و امید به جامعه تزریق کنیم. 
 
وی با بیان این‌که شورای پنجم فضای امیدوارانه‌ای به جامعه تزریق کرده است، اظهار کرد: بنده دو ماه است که با حمایت این شورا، شهردار هستم و در همین مدت، توانسته ام پروژه های گذشته را علی رغم مشکلات و بدهی هایی که گریبان گیر شهرداری های کشور است، فعال کنم.   
 
وی بیان کرد: تلاش می کنیم شفاف سازی را مرحله به مرحله و بدون تعارف، در شهرداری محقق کنیم.  
 
شهردار تبریز تاکید کرد: معتقدم تصدی یک سمت به مدت 20 سال در یک مجموعه، صحیح نیست و اعضای شورا نیز بارها در این خصوص، تذکر داده بودند.  
 
وی افزود: این که به خاطر تضاد تغییرات با منویات شخصی مان، حرفی بزنیم، تهمت و افترا است و افراد خاطی باید در قبال قانون پاسخگو باشند.  
 
وی ادامه داد: خود را در قبال شورا پاسخگو می دانیم اما معتقدم باید منافع عمومی را در اولویت قرار داده و از نام اشخاص، رفیق بازی و باندبازی دور باشیم.  
 
شهین‌باهر با تاکید بر این‌که شایسته‌سالاری، ملاک عمل شهرداری در انتخاب مدیران بوده است، گفت: مدیرانی را بر سر کار آورده ام که بارها علیه بنده در دوران انتخابات، جلسه تشکیل داده بودند، اما از تمام آن مسائل، صرف نظر کرده و صرفاً توانمندی افراد را در نظر گرفته ام.  
 
وی تاکید کرد: مشکلات زمان انتخابات شهردار را نباید به وضعیت امروز تسری دهیم، چرا که شهر، بیش از پیش، نیازمند همدلی، تفکر و خیرخواهی است.  
 
وی گفت: با حمایت شورا، صرفاً به دنبال منافع مردم هستم و بیش از این، هیچ سهمی به کسی نخواهم داد. 
 
گفتنی است؛ شهردار تبریز در صحن علنی شورا، با اشاره به گذشت ۶۰ روز از دوره مدیریت خود، از ارائه گزارش سه ماهه به شورا خبر داد.  
 

 

یکشنبه, 24 دی 1396 ساعت 00:00

شافعی: حال اقتصاد ایران خوب نیست

غلامحسین شافعی امروز ( ۲۴ دی ماه) در نشست هیات نمایندگان گفت: این روزها نگاهی به اقتصاد کشور نشان می دهد که حال اقتصاد خوب نیست و ناکارآمدی‌ بسیاری در حوزه‌های اقتصادی وجود دارد که این ناکارآمدی‌ها خود را به حوزه‌های اجتماعی و محیط‌زیست کشانده و اعتماد را به مسئولان کاهش داده است. وی افزود: اما این ها به معنای ناامیدی نیست و مطمئنا می‌توان به یمن وجود کارشناسان فداکار و فعالان اقتصادی با اراده کشورمان و با فراهم کردن ابزارها، افق بلندمدت و بهینه‌تری برای اقتصاد ترسیم کرد و بر مشکلات فائق آمد و در یک بازه زمانی ۱۰ سال اقتصاد کشور را جزو اقتصادهای برتر قرار داد.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: شرایط فعلی و تلنبار شدن مشکلات در گذر زمان موجب نارضایتی شده و نمی توان با نادیده گرفتن آن بر اقدامات گذشته پافشاری کرد و در شرایط کنونی شفاف سازی لازمه برون رفت از مشکلات است و باید واقعیت ها را دید و از آن ها سخن گفت که در غیر این صورت در دام مشکلات باقی خواهیم ماند و شاهد افزایش فساد، فقر و عقب ماندن از توسعه اقتصادی خواهیم بود. شافعی اضافه کرد: بستر نامناسب اقتصادی موجب سلب تصمیم گیری درست شده است و این ساختار و روش نمی تواند موجب برون رفت از مشکلات شود ضمن این که قوانین متعدد و تفسیرهای مختلف از آن موجب مشکلات بسیار شده است. برای حل پایدار و ریشه‌ای مسائل اقتصادی باید واقعیت‌های موجود در جامعه را پذیرفت و به صورت شفاف و روشن از آنها سخن گفت، چراکه اگر این‌طور عمل نکنیم همچنان در مشکلات باقی خواهیم ماند و شرایط را پیچیده‌تر و غیرقابل‌حل خواهیم کرد.

شافعی تصریح کرد: افزایش فساد و نابرابری‌های فراوان، فقر و بیکاری و کاهش سطح درآمد واقعی، عقب ماندن از توسعه اقتصادی از سال‌ها پیش مسائلی بوده که پیامدها آن از سوی کارشناسان و متخصصان و بخش خصوصی بارها پیش‌بینی و بیان شده بود. با توجه به تجربیات موفق سایر کشورها پیشنهاد می شود نهاد فراقوه ای برای توسعه کشور برای بازه زمانی پنج تا ۱۰ ساله ایجاد شود تا شاهد عبور از بحران باشیم. رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: مهم‌ترین مشکل اقتصاد ایران تصمیم‌های مقطعی و جزیره‌ای است. ‌ازاین‌رو فداکارانه باید تصمیم گرفت و نگاه به نسل‌های آتی داشت. در شرایط کنونی قوانین دست و پاگیر و پوسیده مانع از پیشرفت و توسعه است که باید مورد بازبینی قرار بگیرد.

یکشنبه, 24 دی 1396 ساعت 00:00

8 عامل خطرآفرین ابتلا به زوال عقل

عامل کلیدی که باید مد نظر قرار دهید بر پایه یک سبک زندگی سالم شکل می گیرد. اگرچه ژن های شما به احتمال زیاد نقشی مهم در ابتلا به زوال عقل - مجموعه ای از علائم که شامل از دست دادن حافظه و دشواری در صحبت کردن یا نوشتن به روشی یکپارچه، شناختن افراد و مکان های آشنا، و انجام وظایف روزانه می شوند - یا عدم ابتلا به آن ایفا کنند، مراقبت از خود نیز عاملی کلیدی است.در ادامه هشت عامل خطرآفرین که برای کاهش خطر ابتلا به شرایط کشنده زوال عقل باید از آنها پرهیز کنید، معرفی شده اند.
افزایش وزن
اگر وزن شما به طور پیوسته در حال افزایش است باید این روند را متوقف کنید. بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه پزشکی Alzheimer’s & Dementia منتشر شد، افرادی که از شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر برخوردار هستند، نسبت به آنهایی که وزن عادی دارند، احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند. هر پنج واحد افزایش در شاخص توده بدنی، خطر ابتلا به زوال عقل را به میزان یک سوم افزایش می دهد.
افزایش قند خون
دیابت نوع 2 کنترل نشده دیر زمانی است که با ابتلا به زوال عقل پیوند خورده است، زیرا قند خون افزایش یافته به تمام اندام های بدن انسان، از جمله مغز، آسیب وارد می کند. اما حتی افزایش اندک در قند خون نیز می تواند مشکل آفرین باشد. نتایج مطالعه ای که در دانشگاه هاروارد انجام شد و در نشریه New England Journal of Medicine منتشر شد، نشان داد، افرادی که میانگین قند خون آنها 115 میلی گرم در دسی لیتر - محدوده پیش دیابت - بود، نسبت به افرادی که قند خون عادی داشتند، 20 درصد احتمال بیشتری داشت تا به زوال عقل مبتلا شوند.افزایش اندک در سطح قند خون می تواند با التهاب همراه باشد، که به مغز آسیب وارد می کند. اگر بیش از 45 سال سن دارید، برای حصول اطمینان از این که در محدوده پیش دیابت یا دیابت قرار ندارید، هر ساله قند خون خود را آزمایش کنید. اگر اضافه وزن دارید یا با عوامل خطر آفرین دیگر مواجه هستید، این کار را از سنین پایین‌تر آغاز کنید.
کم تحرکی
ورزش موجب می شود تا سطوح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF)، پروتئینی که از مرگ سلول های مغزی موجود پیشگیری کرده و به تولید سلول های جدید کمک می کند، افزایش یابد. نتایج مطالعه ای که توسط پژوهشگران دانشگاه بوستون انجام شد و در نشریه JAMA Neurology منتشر شد، نشان داد، افرادی که بالاترین سطوح BDNF را دارند، کمترین میزان ابتلا به زوال عقل را تجربه می کنند.اگر کم تحرک هستید، نگران نشوید زیرا هیچگاه برای آغاز مسیر افزایش فعالیت جسمانی دیر نیست. بنابر مطالعه دانشگاه بوستون، افرادی که بیش از 50 سال سن داشته و مشکلات حافظه را گزارش کردند، اما حدود 9,000 گام در هفته پیاده‌روی می کردند، هم از نظر حافظه و هم توانایی شناختی نسبت به گروه کنترل بهبود بیشتری را نشان دادند. شما می توانید تنها با 30 دقیقه ورزش با شدت متوسط تا شدید (مانند پیاده روی سریع) در روز از فواید تحرک بدن در مقابله با زوال عقل بهره‌مند شوید.
مصرف ناکافی از مواد غذایی حاوی چربی
مصرف چربی لزوما موجب چاق شدن شما نمی شود و حتی ممکن است از بدن و مغز شما نیز محافظت کند. افرادی که یک رژیم غذایی با محتوای چربی زیاد را دنبال می کنند به طور معمول کربوهیدارت، به ویژه کربوهیدارت های پالایش شده، کمتری مصرف می کنند. مصرف کربوهیدارت می تواند موجب التهاب و در نهایت زوال عقل شود. نتایج مطالعه ای که در سال 2012 توسط کلینیک مایو انجام شد، نشان داد، افرادی که چربی بیشتری مصرف می کنند - یک سوم از کل کالری های دریافتی - در مقایسه با آنهایی که سهم چربی در رژیم های غذاییشان کمتر از یک چهارم بود، 42 درصد احتمال کمتری داشت اختلال شناختی را تجربه کنند.کمتر از 50 درصد از کل کالری های دریافتی خود را از مصرف کربوهیدارت ها تامین کنید و بر چربی های سالم، دوستدار قلب و تقویت کننده مغز مانند آنهایی که در روغن زیتون، بذر کتان، مغزهای خوراکی و ماهی های چرب یافت می شوند، متمرکز شوید.
کمبود ویتامین D
افراد بسیاری به میزان کافی ویتامین D دریافت نمی کنند و این در شرایطی است که نیاز به این ماده مغذی با افزایش سن بیشتر نیز می شود. مقدار مصرف توصیه شده روزانه برای این ویتامین 600 واحد بین المللی برای افراد کمتر از 70 سال و 800 واحد بین المللی برای افراد پیرتر است. ویتامین D برای طیف گسترده ای از فعالیت های بدن نیاز است و سلامت مغز نیز در میان آنها قرار دارد.نتایج مطالعه ای که در نشریه Neurology منتشر شد، نشان داد که خطر ابتلا به زوال عقل در افرادی که از کمترین سطوح ویتامین D برخوردار هستند، نسبت به شرکت کنندگانی با بیشترین میزان این ویتامین 53 درصد بیشتر بوده است. و میزان خطر برای افرادی که به شدت با کمبود ویتامین D مواجه بودند تا 125 درصد افزایش داشت.
مصرف نوشیدنی های رژیمی
نتایج مطالعه ای که توسط دانشگاه بوستون انجام شد و در نشریه Stroke منتشر شد، نشان داد، افرادی که روزانه حداقل یک نوشیدنی شیرین شده با شیرین کننده های مصنوعی را مصرف می کنند، در مقایسه با افرادی که از مصرف این نوشیدنی ها پرهیز می کنند، تقریبا سه برابر احتمال بیشتری دارد طی یک دهه به بیماری آلزایمر مبتلا شوند. مصرف روزانه نوشیدنی های شیرین معمولی یا رژیمی با حجم مغز کوچک‌تر پیوند خورده است.
نوشیدنی های شیرین (چه دارای شکر یا شیرین کننده مصنوعی باشند) به نظر می رسد محرک التهابی است که به مغز آسیب می زند. همچنین، آنها ممکن است زمینه ساز ابتلا به بیماری هایی مانند بیماری قلبی و دیابت نوع 2 شوند که خطر زوال عقل را افزایش می دهند.
زندگی در اماکن شلوغ
ساکنان شهرها باید هوشیار باشند، زیرا بنابر نتایج مطالعه پژوهشگران کانادایی که در نشریه Lancet منتشر شد، افرادی که در فاصله 50 متری از جاده هایی با ترافیک زیاد زندگی می کنند، در مقایسه با آنهایی که در فاصله بیش از 300 متری ساکن هستند، هفت درصد احتمال بیشتری دارد به زوال عقل مبتلا شوند. پژوهش های پیشین پیوندی بین آلودگی هوا و بیماری قلبی را نشان داده بودند، از این رو پژوهشگران معتقدند که آلودگی هوا وارد جریان خون شده و موجب التهاب می شود، که بر قلب و مغز انسان تاثیرگذار است.
تنهایی
بنابر نتایج مطالعه ای که در نشریه Journal of Neurology Neurosurgery & Psychiatry منتشر شد، خطر ابتلا به زوال عقل در افراد مجرد نسبت به همتایان متاهل خود 42 درصد بیشتر است. افراد مجرد ممکن است بیشتر احساس تنهایی و افسردگی را تجربه کنند، که از عوامل خطرآفرین برای زوال عقل محسوب می شوند.البته برای فرار از تنهایی تنها گزینه موجود ازدواج نیست، بلکه با برقراری ارتباطات اجتماعی نیز می توانید خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش دهید. در همین راستا، با دوستان خود وقت بگذارنید یا در جلسات گروه های پشتیبان شرکت کنید و به طور کلی در جامعه حضور داشته باشید. از این طریق نه تنها شانس بیشتری برای تقویت مغز و ذهن خود دارید، بلکه شادتر نیز خواهید بود.

صفحه 7 از 74
Top
We use cookies to improve our website. By continuing to use this website, you are giving consent to cookies being used. More details…