گروه دانش و زندگی: در دریاچه ارومیه همه‌روزه کشتی‌های مسافربری بنادر شرفخانه و رحمانلو و گلمانخانه رفت و آمد می‌نمایند و مسافرین تبریز به ارومیه و بنادر آن با این کشتی‌ها مسافرت می‌کنند، و تاکنون نیز حادثه‌ای در این دریا روی نداده [که] موجب غرق کشتی بشود.

 اما نیمه شب دیشب [شامگاه دوشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۴۱] یک کشتی مخصوص لاروبی که به وسیله آمریکایی‌ها در بندر شرفخانه مونتاژ شده بود برای لاروبی دریا به طرف بندر رحمانلو حرکت کرد. این کشتی پس از طی چند کیلومتر راه در وسط دریا دچار طوفان شد و نتوانست به راه خود ادامه دهد. کشتی با یدک‌کش که آن را می‌کشید مدتی در میان امواج دریا سرگردان بود و کشتی به وسیله دستگاه‌های بی‌سیم از بنادر اطراف کمک خواست و چون سطح بدنه کشتی لاروبی در مقابل طوفان دریا و تلاطم امواج نتوانست مقاومت کند واژگون شد و قبل از رسیدن وسایل کمکی و امداد به قعر دریا فرو رفت.

خبرنگار ما [روزنامه اطلاعات] اطلاع داد که سرنشینان کشتی که پس از غرق کشتی لاروبی به کشتی یدک‌کش پناه برده بودند به وسیله کشتی‌های دیگری که به کمک آمده بودند نجات یافتند و در این حادثه تلفات جانی به کسی وارد نیامد.

امروز [سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۴۱] مقامات مطلع کشتی‌رانی دریاچه رضاییه اعلام کردند که عمق دریا در محلی که کشتی غرق شده بیست متر می‌باشد و کشتی مغروق از آب بیرون کشیده خواهد شد و امروز مامورین مسئول برای آغاز عملیات در این منطقه دریا با کشتی‌ها و وسایل لازم به محل حادثه رفتند.

قطع رفت و آمد

یک خبر دیگر از شرفخانه حاکی است که بر اثر تلاطم دریا رفت و آمد کشتی‌ها به بنادر و جزیره باصفای «آدا» در مرکز دریاچه قطع شده و مامورین منتظر بازگشت آب دریا به حالت عادی می‌باشند در جزیره آدا تعداد زیادی احشام نگاهداری می‌شود و همه‌روزه آمد و رفت با کشتی‌ها و یدک‌کش‌ها بین دریا و این جزیره برقرار است.

منبع: اطلاعات؛ سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۴۱