• امروز : شنبه, ۱۱ آذر , ۱۴۰۲
  • برابر با : Saturday - 2 December - 2023
4
گزارش «خبر صبح» از جوانانی که قربانی سرعت می‌شوند؛

«راکــبان مــرگ»

  • کد خبر : 47474
  • 17 آبان 1402 - 13:57
«راکــبان مــرگ»
ارزان بودن این وسیله نقلیه نسبت به ماشین می‌تواند دلیل اقبال جوانان به موتور سیکلت باشد. از سویی دیگر موتور به دلیل قابلیت‌هایی چون تردد آسان، راحت‌تر پیدا کردن جای پارک و حتی درآمد زا بودن محبوب جوانان است.

خبر صبح/گروه گزارش: این روزها کلان‌شهرهای کشور از جمله تبریز با پدیده‌ای به نام موتورسواران جوانی که توجه چندانی به قوانین راهنمایی و رانندگی ندارند، روبرو هستند! فقط لازم است ساعاتی از روز را در شهر تردد کنید تا به قانون شکنی بعضی موتور سواران پی ببرید. در واقع قانون شکنی موتورسواران سال هاست که معضل شهری محسوب می‌شود. موتورسوارانی که تمامی قوانین را در پوشیدن یک کلاه ایمنی خلاصه کرده و خود را آزاد به هر کاری از جمله؛ موتورسواری در پیاده‌رو، حرکت در خیابان‌های یک‌طرفه، عبور از چراغ قرمز، ویراژ دادن در خیابان‌ها و معابر عمومی و… می‌کنند. در واقع هیچ چیز نمی‌تواند موتور سواران را متوقف کند نه چراغ قرمز و نه خیابان های شلوغ! و کافی است اندکی فاصله بین خودروها پیدا کنند حتی اگر چند ناسزا هم بشنوند حاضرند برای اینکه۳۰ ثانیه چراغ قرمز را نادیده بگیرند بدون توقف به راهشان ادامه دهند. گو اینکه خود را تافته‌ای جدا بافته از این شهر می‌دانند.

از همه این موارد بدتر، انجام حرکات نمایشی بعضی موتورسواران در خیابان‌ها و بزرگراه‌های شهر است که گاه رانندگان خودروهای عبوری را به خطر می‌اندازد! که چه بسا همین حرکات منجر به مرگ راکبشان می‌شود؛ مرگی که همیشه و همه جا پشت راکب موتورها به کمین نشسته، دست را دور کمر موتورسوارها حلقه کرده و با آنها از پیچ و خم مسیر می‌گذرد.


دلایل علاقه‌ی جوانان به موتورسیکلت از کجا ناشی می‌شود؟

در نگاه نخست ارزان بودن این وسیله نقلیه نسبت به ماشین می‌تواند دلیل اقبال جوانان به موتور سیکلت باشد. از سویی دیگر موتور به دلیل قابلیت‌هایی چون تردد آسان، راحت‌تر پیدا کردن جای پارک و حتی درآمد زا بودن محبوب جوانان است. در کنار این دو مورد البته نباید از روحیه هیجان پذیری جوانان در این زمینه گذشت چرا که حتی کسانی که در آغاز دوره نوجوانی و جوانی هستند نیز سعی در تهیه این وسیله نقلیه، فقط به خاطر ویراژ دادن و انجام حرکات نمایشی دارند.


آمار دهشتناک مرگ موتورسواران  به دلیل بی احتیاطی

سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور کشور چندی قبل با بیان اینکه سالانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تصادف اعم از خسارتی، جرحی و فوتی در کشور داریم، گفت: سالانه حدود ۱۷هزار نفر کشته و بالای ۳۰۰ هزار نفر نیز متاسفانه بر اثر تصادفات رانندگی مصدوم می‌شوند که از این میزان، حدود ۳۰ درصد تصادفات مربوط به موتورسیکت‌ها است.

هادیانفر با بیان این که در کشور بیش از هفت میلیون موتورسوار داریم که فاقد گواهینامه هستند، اظهار داشت: موتورسوارانی که گواهینامه ندارند در تصادفات رانندگی دچار خسارت‌های مالی و جانی جبران ناپذیری می‌شوند، در صورتی که اگر گواهینامه داشته باشند، هم پایبندی بیشتری به قوانین پیدا می‌کنند و هم در خسارت‌های ناشی از تصادفات می‌توانند از بیمه استفاده کنند.

 

۶۰درصد از فوتی های موتورسوار زیر ۳۰ سال دارند!

همشهری آنلاین در گزارشی که چندی پیش بر روی خروجی خود قرار داد، به آمار دهشتناک پزشکی قانونی از مرگ موتور سواران اشاره کرد و در این باره نوشت: «بیش از ۶۰ درصد کشته‌های تصادفات موتورها زیر ۳۰ سال هستند و بیشترین کشته‌ها مربوط به تابستان است.» خبرگزاری ایسنا نیز به نقل از پزشکی قانونی آورده است: «ضربه به سر و شکستگی های متعدد علت  بیش از ۸۰ درصد مرگ های موتوسیکلت سواران  است.»


معضل چند ساله شهرها

یک جامعه شناس در این ارتباط به خبرنگار ما گفت: «از آنجایی که موتوسیکلت‌ها نسبت به دیگر خودروها راحت‌تر می‌توانند تردد کنند و از مسیرها و خیابان‌های باریک عبور کنند این اجازه را به خود می‌دهند که به راحتی قانون شکنی کرده و وارد حریم عابران شوند.»

علیشاهی با اشاره به اینکه این موضوع نسبت به دیگر قوانین مانند استفاده از کمربند ایمنی و سبقت غیر مجاز کمتر از سوی ماموران مورد توجه قرار می‌گیرد، افزود: «این کم توجهی سبب ایجاد موقعیتی برای سوء استفاده برخی موتورسواران شده است. این افراد که حتی برخی مواقع بار جا‌به‌جا می‌کنند برای آنکه سریع‌تر به مقصد برسند بهترین گزینه را عبور از پیاده‌رو و معابر به نوعی محل دوم تردد خود می‌دانند.»

این جامعه‌شناس ادامه می‌دهد: «یکی از دلایلی که پیاده رو تبدیل به پیست موتورسواری شده عریض بودن برخی از پیاده روها و عبور آسان بدون مانع از آنهاست. علاوه بر اینها تردد موتورسواران در معابری که به آنها اختصاص ندارد، منجر به بروز خطرات برای این افراد نیز می‌شود و حتی جان آنها را به خطر می‌اندازد؛ البته بگذریم از آلودگی هوا که این موتوسیکلت‌ها ایجاد می‌کنند.»

وی در پایان افزود: «شاید بهتر باشد قانونگذاران با اعمال قوانین بازدارنده و با توجه بیشتر به این موضوع شهرها را از نابسامانی حضور موتورسواران و سلب آسایش مردم نجات دهند.‏»

 

لینک کوتاه : https://khabaresobh.ir/?p=47474

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.