• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
7
رئیس واگنر: حرکت به سمت مسکو را ادامه می‌دهیم

تشدید درگیری و اختلاف بین حاکمان مسکو

  • کد خبر : 40251
  • 03 تیر 1402 - 20:48
خبر صبح/ گروه بین الملل: رئیس گروه واگنر می گوید که نیروهایش مکان‌های کلیدی در شهر روستوف-نا-دونو در جنوب روسیه را در کنترل خود دارند.

یوگنی پریگوژین، ویدئویی را منتشر کرده است که در آن می‌گوید نیروهای واگنر به مسدود کردن شهر و حرکت به سمت مسکو ادامه می‌دهند مگر اینکه سرگی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش روسیه با او ملاقات کنند.  فیلم‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مردان مسلح در روستوف-نا-دونو یک ساختمان دولتی را با سربازان و تانک‌ها احاطه کرده‌اند. تدابیر شدید امنیتی در مسکو اعمال شده است و خودروهای زرهی در خیابان‌ها دیده می شوند. پریگوژین قول داده است که “تا آخر راه را برود” و رهبری نظامی روسیه را سرنگون کند، اما تلاش برای کودتا را رد کرد. اوضاع در شهر روستوف-نا-دونو به سرعت در حال تحول است به طوری که تصاویر منتشر شده در تلگرام از استقرار نیروهایی با البسه نظامی در اطراف ساختمان‌های دولتی این شهر خبر می‌دهد.
تصاویر نشان می‌دهد مردان مسلح در محدوده ساختمان‌های دولتی مستقر شده‌اند و چند خودرو زرهی هم در کنار آنها دیده می‌شود از جمله دو تانک که به نظر می‌رسد به سمت این ساختمان‌ها نشانه رفته‌اند.
شهردار مسکو هم در تلگرام از آغاز اجرای تدابیر ضدتروریستی در پایتخت روسیه خبر داده و گفته اقدامات امنیتی در مسکو تشدید شده است. سرگئی سوبیانین بامداد شنبه در تلگرام نوشت: «در پی تحولات جاری و اطلاعات دریافتی، تدابیر ضدتروریستی در مسکو به اجرا گذاشته شده و اقدامات امنیتی تشدید شده است».
همچنین فرماندار لیپتسک می گوید بزرگراه ام۴ در مرز بین مناطق لیپتسک و ورونژ بسته شده است. او پیشتر گفته بود که یک کاروان نظامی روسیه در بزرگراه است. این بزرگراه مسکو را به مناطق جنوبی از جمله روستوف و شهر اصلی آن روستوف-نا-دونو متصل می کند، جایی که افراد مسلح دیده شده‌اند.

گفتنی است به دنبال تشدید درگیری‌های داخلی بین رهبران ارتش روسیه و نیروهای مزدور واگنر، کرملین دستور دستگیری یوگنی پریگوژین را صادر کرد. جمعه شب، تدابیر امنیتی در روسیه تشدید شده و با محدود شدن اینترنت، خودروهای نظامی در خیابان‌های مسکو مشاهده شده است. به ساکنان شهر روستوف-نا-دونو در نزدیکی مرز اوکراین گفته شده است که آرام بمانند و از خانه خارج نشوند.

اظهارات پوتین
رئیس جمهور مادام العمر روسیه در سخنانی اظهار کرد، نیروهای واگنر به یک توطئه جنایتکارانه از طریق شورش مسلحانه کشیده شده‌اند.
ولادیمیر پوتین، تاکید کرد باید تلاش‌ها و هماهنگی میان نیروهای روسیه بیشتر شود. آنچه امروز با آن رو به رو هستیم خیانت داخلی است و ما در روسیه به اتحاد همه نیروها نیاز داریم. باید اختلافات کنار گذاشته شود. به جنگجویان واگنر هشدار می‌دهم در زمانی که روسیه با مبارزه سختی مواجه است، تسلیم ماجراجویی‌های جنایتکارانه نشوند. هر گونه ناآرامی داخلی تهدیدی مرگبار برای دولت و به مثابه یک سیلی برای مردم روسیه است. برخی تلاش دارند تا کشور به سمت جنگ داخلی سوق داده شود.
وی ادامه داد: من برای زندگی و امنیت مردم روسیه و کشور می‌جنگم و اکنون روسیه به اتحاد همه نیروهایش نیاز دارد. آنچه ما با آن روبه‌رو هستیم خیانت داخلی و به منزله خنجر از پشت است. منافع شخصی به خیانت به کشور منجر شده و به همین دلیل نیروهای ما با آن درگیر هستند. همه کسانی که مسیر خیانت را در پیش گرفته‌اند، مجازات خواهند شد و به نیروهای مسلح دستورات لازم داده شده است.
رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: من به عنوان رئیس جمهور و فرمانده کل قوا هرآنچه ممکن باشد برای دفاع از کشور انجام خواهم داد و کسانی که سازماندهی کرده و شورش مسلحانه راه انداخته‌اند، پاسخگو خواهند شد. هرکس شورش را سازماندهی می‌کند، در تلاش است کشور را به تسلیم و جنگ داخلی سوق دهد. وضعیت ضد تروریستی در مسکو و تعدادی از استان‌ها اعلام شده و اقداماتی برای بازگرداندن ثبات به روستوف انجام خواهد شد. من از کسانی که به این مسیر می‌روند می‌خواهم که این اقدامات جنایتکارانه را کنار بگذارند.

نزاع بین حاکمان روسیه چرا تشدید شد؟
گفتنی اینکه نزاع بین حاکمان روسیه از دیروز و زمانی که فرمانده گروه واگنر از حمله ارتش روسیه به مواضع آنها در  اوکراین خبر داد تشدید شد.
یوگنی پریگوژین،اعلام کرد: مواضع ما در اوکراین هدف حمله موشکی قرار گرفت و به گفته شاهدان، حمله از پشت بوده، یعنی کار ارتش روسیه است. تعداد زیادی از نیروهای ما بر اثر بمباران ارتش روسیه کشته شده اند. ما ۲۵۰۰۰ جنگجو در روسیه داریم، علت این نابسمانی را مشخص خواهیم کرد. فرمانده واگنر گفت: وزیر دفاع روسیه شخصا به روستوف آمد تا عملیات بمباران نیروهای ما را انجام دهد. او بزدلانه از روستوف گریخت تا توضیح ندهد که چرا جوانان ما را بمباران کرده است. شویگو، وزیر دفاع روسیه دستور داده  اجساد ۲۰۰۰ نفر از جنگجویان واگنر را در سردخانه ها پنهان کنند. فرمانده واگنر پس از بمباران نیروهایش توسط ارتش روسیه، گفت انتقام می گیرد.
پریگوژین در ادامه گفت:  تحرکات ما علیه ارتش نیست و مانعی در عملیات نظامی آن ایجاد نخواهیم کرد.
وی همچنین افزود: کودتای نظامی نمی کنیم، بلکه آنچه انجام می دهیم یک راهپیمایی برای تحقق عدالت است.
او گفت: امشب مسئله خائنان و جنایتکارانی که به روسیه اهانت کردند، یعنی وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش را حل خواهیم کرد. شویگو، وزیر دفاع روسیه در میدان سرخ به دار آویخته خواهد شد و  در مقبره  لنین به خاک سپرده خواهد شد. همه روس های وطن پرست واقعی، به خیابان ها بیایید، اسلحه در اختیارتان قرار خواهد گرفت. وی افزود: تعداد زیادی از سربازان ارتش روسیه اکنون به شدت از ما حمایت می کنند. پیام های تشکر زیادی از نیروهای ارتش روسیه دریافت کرده ام،‌آنها می گویند بالاخره عدالت به ارتش رسیده است. واگنر، تصاویری را منتشر کرده که به گفته آنها مربوط به بمباران مواضعش در اوکراین است.
واکنش مسکو
در واکنش به این خبر وزارت دفاع روسیه نیز اعلام کرد:  ادعای بمباران مواضع نیروهای واگنر صحت ندارد، این اتهام غیرواقعی و یک تحریک رسانه ای است. کرملین نیز گفت:  پوتین از تحولات مربوط به فرمانده گروه واگنر آگاه است و تمام اقدامات لازم در حال انجام است. کمیته ضد تروریسم روسیه هم اعلام کرد: ادعاهای فرمانده نیروهای واگنر بی اساس است. پس از فراخوان پریگوژین برای شورش مسلحانه، پرونده جنایی علیه وی تشکیل دادیم. رسانه های روسیه خبر دادند که در شهر روستوف، هشدار امنیتی مبنی بر آماده باش برای دفاع در مقابل حمله خارجی صادر شده است. فرمانده واگنرها مدعی شده بود، وزیر دفاع روسیه بمباران نیروهای واگنر را از این شهر هدایت کرده است.

لینک کوتاه : https://khabaresobh.ir/?p=40251

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.