خبرصبح/گروه سیاست: حیدر اوغوز، روزنامه نگار سرشناس نخجوانی که نقش مهمی در به راه افتادن پویش براندازی واصف طالب اف از حاکمیت نخجوان داشته است، ( این روزنامه نگار بطور کورکورانه ای ایران ستیز نیز است) نحوه جعل تاریخ در نخجوان را فاش کرد!
حیدر اوغوز در کانال یوتیوبی “پرس کلوب” گفت: «یک روز واصف طالب پس از برخواستن از خواب، عیسی حبیب بیگلو، رییس پیشین دانشگاه دولتی نخجوان و رییس کنونی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان را احضار کرده و گفته بود که نخجوان دارای تمدن شهری پنج هزار ساله است و باید برای اثبات این تاریخ، همایش بین المللی برگزار کنیم و به مورخان خارجی این را توضیح دهید و اثبات کنید. وقتی که همایش بین المللی پر طمطراقی برای اثبات تاریخ پنج هزار ساله تمدن شهری در نخجوان با حضور تاریخ شناسان خارجی تشکیل شده بود، واصف طالب اف، نظریه وجود تاریخ تمدن شهری پنج هزار ساله نخجوان را تشریح کرده و در اثبات آن گفته بود رد پاشنه نوح پیامبر در نخجوان را دیده است! یکی از مورخان خارجی در آن همایش گفته بود که این چه حرف هایی است که می زنید و با بیان این مطلب، آن همایش بی نتیجه مانده بود. در نخجوان یک عالم تاریخ هم به نام ولی علی اف زندگی می کرد که او هم تاکید کرده بود که نخجوان تاریخ تمدن شهری دو هزار و پانصد ساله دارد. واصف طالب اف، عیسی حبیب بیگلو را مامور کرده بود که با ولی علی اف به بحث بپردازد و او را متقاعد کند که وجود تمدن شهری پنج هزار ساله در نخجوان را تایید کند. عیسی حبیب بیگلو هم جلسه ای با ولی علی اف در یکی از غذاخوری های نخجوان گذاشته بود و با همدیگر شراب خورده بودند و در هر گیلاس شراب که به سلامتی همدیگر پنجاه – پنجاه به رگ می زدند، توافق می کردند که پانصد سال به تاریخ تمدن شهری نخجوان اضافه کنند و نهایتا وقتی که به رقم چهار هزار و پانصد سال تاریخ تمدن شهری برای نخجوان رسیدند و دیگر ولی علی اف معده اش از شراب پر شده بود و نتوانست بیش از آن بنوشد، دو طرف در مورد تایید تاریخ چهار هزار و پانصد ساله تمدن شهری نخجوان به توافق رسیدند! فردای آن روز عیسی حبیب بیگلو با خوشحالی نزد واصف طالب اف رفته و گفته بود که وجود تمدن شهری چهار هزار و پانصد ساله نخجوان را با ولی علی اف اثبات کرده اند. واصف طالب اف هم خوشحال شده و گفته بود که اگر ولی علی اف دو هزار سال تاریخ را بخاطر تو پذیرفته است، پانصد سال را نیز بخاطر من می پذیرد، پس او را دعوت کنید که دوباره صحبت کنیم. ولی این بار ولی علی اف که شراب نخورده بود، در پاسخ واصف طالب اف و عیسی حبیب بیگلو گفته بود که چه می گویید؟ تمدن شهری نخجوان دو هزار و پانصد ساله است.»
حیدر اوغوز تاکید کرد: «این ماجرا شبیه لطیفه می ماند. اما، واقعیتی است که روی داده است و حقیقی است!»
حیدر اوغوز همچنین در این برنامه، یکی از علت های شروع حرکت حاکمیت طایفه ای باکو برای برکناری واصف طالب اف از حکومت نخجوان را بکار نبردن نام “دالان زنگزور” توسط واصف طالب اف بیان کرد و گفت واصف طالب اف در مورد ارتباط زمینی نخجوان با خاک اصلی جمهوری آذربایجان فقط به مسیر ایران تمایل داشت و فقط از مسیر ایران صحبت می کرد!!
گفتنی است برخی منابع نیز می گویند علت اصلی مغضوب شدن واصف طالب اف نزد الهام علی اف ، گزارشی است که واصف طالب اف در خصوص نتایج منفی وابسته شدن ارتباط زمینی نخجوان به جمهوری آذربایجان از مسیر ارمنستان تهیه و به باکو ارسال کرده است. در این گزارش هشدار داده شده است که در صورت وابسته شدن ارتباط زمینی نخجوان با جمهوری آذربایجان به مسیر به اصطلاح “دالان زنگزور” و مسیر ارمنستان و تسلطی که ترکیه بر این مسیر و نخجوان خواهد یافت، موجودیت نخجوان در آینده به عنوان یک بخش از خاک جمهوری آذربایجان به خطر خواهد افتاد و بستر لازم برای الحاق نخجوان به ترکیه فراهم خواهد شد! این هشدار واصف طالب اف از نظر الهام علی اف خوشایند تلقی نشده و به همین علت، طرح واگذاری قدرت در نخجوان از طایفه نخجوانی های تحت تابعیت واصف طالب اف به طایفه پاشایف ها، طایفه مهربان علی اوا ( مهربان پاشایوا) را به جلو انداخته است.