• امروز : جمعه, ۵ مرداد , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 26 July - 2024
2

ایران رابط اقتصادی میان هند و ارمنستان

  • کد خبر : 62838
  • 21 خرداد 1403 - 11:50
ایران رابط اقتصادی میان هند و ارمنستان
همکاری اقتصادی ارمنستان و هند از پتانسیل بالای توسعه برخوردار است. ساختار و حجم مبادلات تجاری هنوز با امکانات واقعی تعامل اقتصادی بین دو کشور مطابقت ندارد. حل مسائل لجستیک می تواند عامل مهمی در توسعه گردش تجاری ارمنستان و هند باشد.

خبر صبح/ گروه گزارش: همکاری اقتصادی ارمنستان و هند از پتانسیل بالای توسعه برخوردار است. ساختار و حجم مبادلات تجاری هنوز با امکانات واقعی تعامل اقتصادی بین دو کشور مطابقت ندارد. حل مسائل لجستیک می تواند عامل مهمی در توسعه گردش تجاری ارمنستان و هند باشد.
در این راستا، بندر چابهار ایران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ارمنستان همانطور که هایکاز نسیبیان دبیرکل وزارت اقتصاد ارمنستان در پاسخ به سئوال خبرگزاری آرم پرس اعلام کرد در حال حاضر احتمال تبدیل شدن ارمنستان به اپراتور بندر چابهار بررسی می گردد.

پرسش: سطح کنونی روابط اقتصادی ارمنستان و هند را چگونه ارزیابی می کنید؟
پاسخ: روابط دیپلماتیک و روابط اقتصادی دو کشور سال به سال در حال توسعه است. با این حال، پتانسیل بالایی برای توسعه همکاری ها در زمینه های مختلف وجود دارد. ارمنستان و هند علاقه مند به تعمیق همکاریهای اقتصادی هستند و گام های متقابلی برای تقویت و گسترش روابط اقتصادی و همچنین شکل گیری همکاریهای بلندمدت برمی دارند.

پرسش: بر اساس داده های آماری، واردات کالا از هند به ارمنستان در سال گذشته اندکی بیشتر از شاخص صادرات ارمنستان به آن کشور بوده است. ارمنستان چه فرصت هایی برای تغییر این تصویر دارد؟
پاسخ: لازم به ذکر است که هند بزرگترین تولید کننده مواد اولیه مختلف در جهان است. شرکت های ارمنی انواع مختلفی از مواد اولیه را از هند وارد می کنند که در ارمنستان به محصول نهایی تبدیل می شود و نه تنها در بازار داخلی مصرف می شود، بلکه به کشورهای مختلف صادر می شود.
سال ۲۰۲۳، حدود ۳۵ میلیون دلار محصول از ارمنستان به هند صادر شد که حجم قابل توجه آن، حدود ۹۵ درصد، طلای خام یا نیمه فرآوری شده بود. از این منظر صادرات از ارمنستان به هند نیازمند تنوع سازی جدی در زمینه محصولات دارد.

پرسش: به خصوص در چه زمینه هایی می توان همکاریهای دو کشور را به نحو موثرتری توسعه داد؟ چه عواملی مانع توسعه فعال تر این روابط می شود؟
پاسخ: ارمنستان را می توان مسیری کوتاه برای ورود به بازارهای اتحادیه اقتصادی اورآسیا و اتحادیه اروپا دانست و منطق ایجاد سرمایه گذاری مشترک ارمنستان و هند باید در این چارچوب پیش برود. بخش ها می‌توانند کاملاً متنوع باشند؛ از جمله صنعت نساجی، صنعت فراوری، صنایع سبک و سنگین، فناوری پیشرفته و غیره. همچنین با توجه به اینکه در سال ۲۰۲۳ گردش مالی محصولات کشاورزی بین کشورهایمان بالغ بر ۲۸٫۷۲ میلیون دلار آمریکا بوده است، پتانسیل بالایی برای تعمیق همکاری ها در زمینه محصولات کشاورزی وجود دارد. توسعه گردش تجاری بین ارمنستان و هند را می توان با افزایش حجم حمل و نقل کالا از طریق بنادر ایران تسهیل کرد. در حال حاضر کارهای مربوطه در این راستا در حال انجام است.
وزارت مدیریت منطقه ای و زیرساخت ارمنستان در راستای امضای توافقنامه ارتباطات جاده ای بین المللی بین دولت های ارمنستان و هند اقداماتی را انجام می دهد.

پرسش: بهار سال گذشته آرارات میرزویان وزیرخارجه ارمنستان در حین سفر خود به هند به آن کشور پیشنهاد داده بود تا از کریدور تجاری که از ارمنستان عبور می کند استفاده کند و از طریق مسیر کوتاه به بنادر دریای سیاه دسترسی داشته باشد. ایران و هند نیز در باره اهمیت این موضوع اشاره کرده اند. آیا در این راستا اقداماتی صورت می گیرد؟ اگر بله، آن در چه مرحله ای قرار دارد؟
پاسخ: درحال حاضر موضوع اصلی برای جمهوری ارمنستان فراهم کردن شرایط لجستیک مناسب برای ورود به سایر بازارها برای آن دسته از تجار ارمنستان که در زمینه صادرات فعالیت می کنند و همچنین تامین مشارکت این تجار در مسیرهای حمل و نقل ترانزیت بین الملل می باشد. از این نظر مشارکت فعال ارمنستان در پروژه کریدور حمل و نقلی بین المللی «شمال – جنوب» مهم می باشد. همچنین در این پروژه، ارمنستان می‌تواند با ارائه کریدور جایگزین برای اتصال هند و ایران به اروپا از طریق گرجستان و دریای سیاه و همچنین اتصال اروپا به هند، مشارکت‌کننده و مجری مهم در شکل‌گیری مسیر باربری جایگزین شود. این کریدور می تواند پیوندی برای رسیدن به روسیه از طریق مسیر زمینی باشد. در این روند، این واقعیت که ارمنستان تنها کشوری است که توافقنامه مشارکت جامع و توسعه یافته با اتحادیه اروپا امضا کرده و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا است، حائز اهمیت است. بندر چابهار ایران می تواند قطب مهم ارتباط حمل و نقل ارمنستان و هند باشد که از طریق آن می توان در صورت حمل و نقل منظم بار دریایی، حجم مبادلات تجاری ارمنستان و هند را به میزان قابل توجهی افزایش داد. ارمنستان نیز در حال بررسی امکان تبدیل شدن به اپراتور بندر چابهار است. در چارچوب کارگروه بین وزارتخانه ای که به همین منظور ایجاد شده، اقداماتی برای اخذ توجیهات فنی اقتصادی در حال انجام است.

لینک کوتاه : https://khabaresobh.ir/?p=62838

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.